Dumbledore plagiatem? - Teorie, przemyślenia...

Harry Potter

Ostatnie Artykuły
Nawigacja
Ankieta
Co sądzisz o Pottermore?

Fantastyczne, nie mogę się oderwać!

Spodziewałem się czegoś lepszego, ale nie jest źle

Jeszcze się nie zarejestrowałem

Kompletna strata czasu

Nie wiem, co to jest Pottermore

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.

pogoda dlugoterminowa karpacz

Dumbledore plagiatem?

Moim zdaniem Dumbledore to przerobiony Gandalf. Gdyby ktoś zupełnie nie wiedział kim jest Gandalf, to pisze, że jest postacią z "Władcy Pierścieni". Ma długą brodę, jest mądry, inteligentny, tajemniczy, baaardzo stary. Opiekuje się i pomaga głównemu bohaterowi w wykonaniu jego zadania, czyli ocaleniu ich krainy przed panowaniem zła. Co więcej, to on go powiadamia o tym, tak jak Dumbledore Harry'ego, o przepowiedni i horkruksach. We Władcy Pierścieni też jest przepowiednia, też aby pokonać wroga trzeba coś zniszczyć. Dumbledore tak samo jak Gandalf też jest inteligentny, mądry..., też..., też...

I w sumie to przed napisaniem tego artykułu miałam mniej podobieństw, ale jak pisałam to ich przybywało. Mimo, że książki są podobne, to obie bardzo fajne.
Dumbledore plagiatem?
Lily 12/12/2006 21:55
Czytano 2460 razy
Liczba komentarzy - 30
Tiara dnia 13/12/2006 10:56
Jeśli masz rację i Dumbledore jest wzorowany na Gandalfie, to może śmierć nie jest w stanie go pokonać (tak jak Gandalfa w I części "Władcy.."smiley.
Zucher dnia 13/12/2006 15:43
To Prawda .... Można też dodać iż w 1 i 2 Części Harrego - Dumbledora grał ten sam Aktor co we Władcy.. Gandalfa
Emma Watson dnia 14/12/2006 13:43
ja nie czytałam władcy pierścieni ale wydaje mi się że harry i tak jest fajniejszy!
Tiara dnia 14/12/2006 14:07
Nikt a Was nie zauważył co napisał zucher_15? Jakim cudem aktor grający w 1 i 2 cz. HP Dumbledorato to ten sam aktor, który zagrał Gandalfa we "Władcy...", skoro jak wiadomo odtwórca roli Dumbledora zszedł ztego świata, a Ian McKellen grający Gandalfa ma się bardzo dobrze. Chyba, że to magia...
monika_black dnia 14/12/2006 15:37
Fajny atykuł. Sama nie wiem, co o tym sądzić. "Władcy pierścieni" jeszcze nie czytałam, ale zamierzam wziąc się za to w najbliższym czasie. Jak przeczytam, na pewno wyrobię sobie jakieś zdanie na ten temat.
TomV dnia 23/12/2006 17:57
Może i jest jakieś podobieństwo między Gandalfem i Dumbledore'm, ale ogólnie 'Władca' i 'Potter' to dwie zupełnie inne historie.
PietroX dnia 28/12/2006 05:32
Kazda postac jest inna, wiec nie popieram moich przedmowcow... Cytat "Tak to jest cos zlego, bo chocbys byl do swojego ojca jak nie wiem podobny to i tak nigdy nim nie bedziesz!" - Zgadnijcie kogo smiley
Asiula dnia 06/01/2007 21:19
Wkurza mnie jak ktos poruwnuje Hp to Wladcy Pierscieni...Uwazam,ze to sa dwie odrebne ksiazki...a,ze staly sie slawne w tym samym czasie ....
Natalka184 dnia 31/01/2007 00:27
A to jest z kolei bardzo dziwne. Bo mi zawsze Dumbledore kojarzył sie z Gandalfem. Kiedyś nawet myślałam że Dumbledora gra ten sam aktor co Gandalfa (oczywiście jak jeszcze nie interesowałam się książkami i filmami...)
SparklingAngel dnia 05/02/2007 12:22
No więc jeszcze jedno podobieństwo (a może i nie) mianowicie Gandalf "zginął", każdy bohater w to uwierzył a tu czary-mary staje przed nimi ulepszony Gandalf ;] może tak będzie z Dumbledorem ;]
Peeves dnia 09/02/2007 23:00
to tylko zalążek artykułu starałabym się go poszerzyć, co do jego treści pamiętajmy że piękno literatury polega na jej warstwowości nawiązaniach dwuznaczności. Skoro już Jo ma sie na kimś wzorować to myślę, że wybrała świetnie J. R. R. Tolkien jest przeciż legendą. smiley
_Fleur_Delacour_ dnia 10/02/2007 12:42
Ja nie czytałam Władcy... ale Pottera oczywiście tak i na myśl mi nie przyszło zeby oni byli z CGARAKTERU podobni, bo z wyglądu to juz wiedziałam o tym łooooo... Art spokosmiley
Alexxia dnia 25/02/2007 17:51
są podobni, aczkolwiek mają też kilka znaczących różnic. Taki człowiek jak Gandalf czy też Dumbledore to stereotyp występujący w większości książek...
LadyGray dnia 01/03/2007 19:53
Hmm nie zwróciłam uwagi. Może dlatego, ze mało interesuje mnie Władca Pierścieni chociaż każdą część oglądałam kilka razy (wiem, ze film to nie to samo) ale masz rację. Dużo jest podobieństw możliwe, że Jo nie miała pomysłów i trochę "odgapiła", ale czy taki Dumbi nie jest Kochany?smiley
gwiazda dnia 31/03/2007 13:09
a tak wogóle to zgredek też jest podobny to tych stworków z WP ( nie znam ich nazwy bo wanką WPnie jestem ale zaczne czytać książkę tolkiena łazikanty PStonia pozdrawiam że mnie mocno nie skarciłaś za dziedziczkę
chochang12 dnia 05/04/2007 14:05
Mozliwe, ale podobaą mi się dwie książki. Może poprostu Rowling czerpała inspirację z Władcy Pierścienia?
Swooneb dnia 01/05/2007 21:37
Zucher (Szef działu) dnia 12/13/2006 15:43
To Prawda .... Można też dodać iż w 1 i 2 Części Harrego - Dumbledora grał ten sam Aktor co we Władcy.. Gandalfa


Ian McKellen grał gandalfa a dumbledora grali :Richard Harris, Michael Gambon mi osobiscie bardziej przypominal prawdziwego dumbledoira ten co gral w 1 i 2 czesci Richard Harris
hermionka_lol2 dnia 08/01/2008 18:52
WOW...chaotyczny artykuł.
1. Powtarzają się słowa
2. Napisałaś że w tym artykule "pisze" a nie jest napisane.
3. Z pewnego fragmentu wnioskuję że Gandalf także pomaga odkryć Harremu horkuksy.

Mogę pisać dalej i dalej. ;/ dałabym o.
Royal dnia 09/01/2008 18:57
Spoko artykół . Pełen informacji ....
Daje W =)
kenobi23 dnia 18/05/2008 20:51
A czasem to Gandalf nie jest plagiatem dumbledora bo chyba najpierw HP został napisany ;]
Fawkes-reborn from ash dnia 17/05/2009 18:36
Kenobi23 nie "bluźnij" Władca pierścieni został napisany zanim J.K.Rowling się urodziła. Po prostu stał się modny dopiero gdy go zekranizowano.
A co do artykułu to nie możemy tu mówić o żadnym plagiacie gdyż zarówno Gandalf jak i Dumbledore to motyw mądrego starca , mędrca przejawiający się w wielu utworach choćby w opowieściach o rycerzach okrągłego stołu gdzie widzimy postać Merlina.
remuskaa dnia 30/06/2009 18:12
Fawkes racja. Gandalf, Dumble, Merlin - ich wspólny mianownik to przede wszystkim BYCIE CZARODZIEJEM. Nieśmiertelnym, wszechwiedzącym, z dłuugą siwą brodą. Do autorki jeśli masz w głowie osobowość czarodzieja starca to wyobrażasz sobie coś zupełnie innego? Ale Rowling nie poszła na łatwizne. Rzeczywiście z pozoru Ci mężczyźni są baardzo podobni, lecz zobaczmy na młodość i błędy Dumbledora (młodości innych nie znamy ^^)i porównajmy ich jeszcze raz.
palonpotter dnia 30/06/2009 22:53
Pomysł fajny ale trochę mało przykładów i zbyt krótko
smiley
Selena Snape dnia 05/08/2009 23:18
Ja uważam że Dumbledore jest chociaż trochę wzorowany na Gandalfiesmiley
Her-mio-na dnia 07/12/2009 19:34
Dumbledore to postać wzorowana na Merlinie. Tak, tak... czytałąm wywiad z autorkąsmiley.
PaulinaRiddle dnia 29/12/2009 10:46
Krótkie..
Ale autor ma rację, bo Dumbledore naprawdę jest podobny do Gandalfa ..
xszaroburoiponurox dnia 29/01/2010 19:22
To wszystko prawda . Ale i tak bardziej przekonujacy jest Dumbeldor .
Daje PO .
Cho_ dnia 27/09/2010 20:05
Nie czytałam Władcy pierścieni, ale spotkałam się z wieloma innymi książkami, filmami itp. Stary mędrzec jest popularym motywem.
zuzia003 dnia 28/12/2010 21:10
W takim razie możemy tu nie tylko przytoczyć postać Gandalfa, ale i innych takich samych "mądrych starców". Artykuł zbędny.
filius3flitwick dnia 02/07/2011 17:37
Dumbledore mógł być wzorowany na Gandalfie, ale nie tylko. Tak jak powiedziała zuzia003 jest wielu "mądrych starców", gdyż jest to bardzo częsty motyw wędrowny.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. -
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

losiek13
(I Love Helen)
23/05/2012 21:39
Fejsbuk...

Esey
(Abhorsen)
23/05/2012 21:37
NEVER

Nacia
(Varoffer)
23/05/2012 21:37
A, nie.

Nacia
(Varoffer)
23/05/2012 21:36
Czy mam rozumiec ze chat juz posty? smiley

alette
(*:)
23/05/2012 21:35
No tak, wszyscy rozumiemy - stare, dobre czasy itd.

scorpius
(Uczeń czarodzieja)
23/05/2012 21:34
Po prostu czytalem arty bez logowania sie

scorpius
(Uczeń czarodzieja)
23/05/2012 21:34
Po prostu czytalem arty bez logowania sie


Archiwum
     
 

Copyright © 2006-2011 www.Harry-Potter.net.pl
Powered by PHP-Fusion, kasha theme by: sonar

Harry Potter - gra MMORPG
Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter