Jo o religijnych atakach na jej książki i Dumbledorze! - J.K. Rowling

Harry Potter

Ostatnie Artykuły
Nawigacja
Statystyki
Gości online: 18
Administratorzy online: 1
Użytkownicy online:
agatqa92 (Szef działu)
dadziull (Uczeń Hogwartu)

Zarejestrowanych: 16,882
Najnowszy Użytkownik: Drizzt
Ankieta
Które zwierzę ze świata Harry'ego Pottera chciałbyś posiadać?

sowę

kota

ropuchę

szczura

hipogryfa

smoka

trójgłowego psa

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.

Jo o religijnych atakach na jej książki i Dumbledorze!

J.K. RowlingW sieci pojawił się kolejny wywiad z J.K. Rowling, autorką książek o Harrym Potterze. Tym razem Jo wypowiedziała się dla edynburksiego magazynu "Student", w którym poruszyła dwie chyba najbardziej kontrowersyjne kwestie. A mianowicie opowiedziała nieco o recenzjach jej książek dokonywanych przez chrześcijańskich fundamentalistów i po raz kolejny o homoseksualiźmie Dumbledore'a. Jo poinformowała nas także o tym, że jest w trakcie pisania encyklopedii o Harrym Potterze, którą obiecywała nam już we wcześniejszych wywiadach. Artykuł zawierający zapis rozmowy z Jo, w całości i oryginale przeczytacie w galerii strony The Leaky Cauldrong.org która zamieściła w niej scany artykułu: klik! Z kolei przetłumaczone fragmenty znajdziecie poniżej!

O krytyce Pottera, przez chrześcijańskich fundamentalistów

Potrafię radzić sobie ze złymi recenzjami. Nikt nie kocha złych recenzji, ale są one pożyteczne, są jedną z tych rzeczy, które cię czegoś nauczą. Ale szczerze mówiąc to co mówi o książkach Chrześcijański Fundamentalizm jest złe. Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby usiąść tam i podyskutować z jednym z krytyków, którzy postrzegają Harry'ego Pottera z moralnej perspektywy. Poniekąd przeprowadziliśmy dyskusje dzięki mediom. Próbowałam myśleć racjonalnie o tym. W Północnej Karolinie albo Alabamie jest pewna kobieta, która starała się by zakazać sprzedaży książek – jest matką czwórki dzieci i nigdy nie czytała książek. I wtedy - nie kłamię, nawet nie naśmiewam się, a to co mówią jest prawdziwe - została ostatnio zapytana [dlaczego] i odpowiedziała 'Ponieważ pomodliłam się czy powinnam, czy nie, przeczytać te książki, i Bóg powiedział mi nie.' Rowling zatrzymuje się by zastanowić się nad wagą tego twierdzenia, a jej wyraz twarzy wskazuje na kompletne niedowierzanie.

Widzisz, to jest to, co całkowicie oddziela mnie od ludzi z takim punktem widzenia, ponieważ to jest właśnie fundamentalizm. Fundamentalizm polega na tym, że 'nie otworzę swojego umysłu, by postawić się na twoim miejscu i popatrzeć w dyskusji z twojego punktu widzenia. Nie przeczytam tego, nie popatrzę na to, za to jestem tym przerażony.' (....)

O homosekusaliźmie Dumbledore'a

Zawsze postrzegałam Dumbledore'a jako homoseksualistę, ale w tym sensie, że to nie jest jakaś wielka sprawa. Książka nie była o homoseksualnym Dumbledorze. To było po prostu wiadome od początku. Wiedziałam, że ma swoją wielką, ukrytą tajemnicę, i że jest nią dawne igranie z ideą, dokładnie tą samą, którą Voldemort stara się wcielić w życie. igrał z ideą rasowej dominacji i zamierzał ujarzmić mugoli. I to właśnie była ta wielka tajemnica Dumbledore'a.

Dlaczego igrał z nią? "pyta. "Przecież z natury jest dobrym, człowiekiem. Co więc sprawiło, że szedł tamtą drogą? Nawet dobrze się nad tym nie zastanowiłam, a odpowiedź natychmiast sama mi się nasunęła. Pomyślałam 'Wiem dlaczego on to zrobił, zakochał się.' i czy fizycznie skonsumowali to zauroczenie, czy nie, nie jest istotną kwestią. Ważna jest miłością. Tu nie chodzi o seks. To wiedziałam o Dumbledore. I to jest istotne tylko na tyle, że zakochał się. To właśnie przez miłość stał się kompletnym głupcem. Całkowicie stracił własne poczucie moralności gdy się zakochał i myślę, że dlatego później stał się na tyle nieufny co do własnych poglądów na te sprawy, że stał się całkiem aseksualny. Prowadził życie w celibacie i wśród książek."

Wyraźnie niektórzy ludzie nie odczytali tego w ten sposób. Jak więc ona reaguje na tych, którzy nie zgadzają się by w powieści dla dzieci pojawiła się postać z homoseksualna?
"Więc co?" ripostuje natychmiast "to jest bardzo interesujące pytanie, ponieważ myślę, że homofobia jest strachem przed ludźmi, którzy kochają, nawet większym niż przed ich seksualnymi zachowaniami. Istnieje w ludziach jakiś wewnętrzny dystans do trudnej i zawiłej miłości, którą ja uważam za całkowicie niezwykłą.

Są też ludzie, którzy pomyśleli, dlaczego więc nie zobaczyliśmy niepokoju egzystencjalnego Dumbledore związanego z byciem gejem?"
Rowling jest rozbawiona najwyraźniej tym stwierdzeniem i zupełnie słusznie. "Dokąd to miałoby doprowadzić? A następnie jest jeszcze jedna rzecz - i ja otrzymywałam listy mówiące o tym – że gej, nigdy nie mógłby spokojnie nauczać w szkole.

Powietrze gęstego niedowierzania wypełnia pokój jakby Rowling wciąż nie dowierzała, że mogło paść takie oświadczenie. Kontynuuje: "On jest bardzo starym kawalerem. Zapytaj: dlaczego to jest tak interesujące? Ludzie muszą wystawiać na próbę swoje własne postawy. To jest cień postaci. Czy to jest najważniejsza rzecz w nim? Nie, to jest Dumbledore na miłość boską. Jest 20 rzeczy, które są istotniejsze w jego historii, niż jego seksualność." Końcowy wniosek: on nie jest homoseksualną postacią; on jest postacią, której po prostu zdarzyło się być gejem. Rowling przyznaje gorąco.


Źródło: The leaky Cauldron.org
fankahp14 dnia 09/03/2008 11:23
Muszę mieć tą encyklopedię ! smiley
Nie ma co xdd
Daję Wybitną smileysmileysmiley
Buziak ;*
minimka15 dnia 09/03/2008 11:29
hymm... Tak se myśle i chyba ma racje czemu sszedl na zla drge gdy byl nastolatkiem gdy umarla mu matka ... Zakochał się w grindelwaldzie.. ja myśle że dlatego się też niechcial z nim poxniej spotkac dopoki go los nie zmusił.... News bardzio dobrysmiley
to_be_like_Ginny dnia 09/03/2008 11:31
Strasznie mnie denerwuje to zachowanie kościoła do HP...co oni chcą,przeciez to jest fikcja,wszystko jest nierealne,jest wiele innych ksiązek gdzie też są jakies nieprawdziwe zwierzęta,czy zachowania i jakoś niezauważyłam,żeby się czepaili...niech się odwalu od pottera !!..a co do Dumbledora to tak samo, w książce nie pisze "on jest gejem" ja sama sie niegdy nie domyśliłam dopiero po takich artykułach...wiec Jo dobrze im powiedziała ! No. smiley
to_be_like_Ginny dnia 09/03/2008 11:32
No tak faktycznie w Grinewaldzie...zawsze myślałam,że to poprostu jego najlepszy przyjaciel. smiley
Esey dnia 09/03/2008 11:46
huhu ciekawy news smiley aaa nie wiem co ma kosciol to HP...jak w ksiazce nie pisała ze jest gejem to ja tgego nie uznaje..jakby to było w ksiazce to inna sprawasmiley
Nimfadora777 dnia 09/03/2008 12:17
Nie wiem co do tego mają..A Rowling wcale nie pisała że ktoś tam jest gejem !!!
Klaudia@Harry Potter dnia 09/03/2008 12:42
Mnie też denerwują poglądy kościoła na te książki. Moim zdaniem oni nie mają rzadnego prawa na zakazywanie czytania książek. A co do Dumbleora to mnie mało obchodzi.
Lilly Truscot-Malfoy dnia 09/03/2008 12:56
Ja sie wlasnie tak zastanawialam dlaczego Dumbledore nie ma żony i teraz juz wiemsmiley
Goszka dnia 09/03/2008 13:17
A tak na serio? To ja sobie nie wyobrażam Dumbla jako geja. Po prostu uważam, że Jo popełniła błąd. Duży błąd. Zaraz wracam
...
Już wróciłam. Po prostu musiałam zwymiotować.
Lili Grenger dnia 09/03/2008 13:21
No niezły news. troche dziwne nigdy nie myślałam o Dambledorze jako o geju. Myślałam że po prostu zaimponował mu Grinewald a potem tak jakby pokutował to jego gejostwo jakoś do mnie nie trafia. A co do kościoła to pewnie czepiają się bo hp jest popularny, to chyba ich taka bezsensowna próba sił. tak sądzę.
harry_potter123 dnia 09/03/2008 13:49
Dumbledore...!? Ja też zaraz zwymiotuje...no i dlatego on nie ma żony..hehsmiley
Ariana Black dnia 09/03/2008 14:36
Ja również nigdy się nie doszukałam homoseksualizmu u dyrektora Hogwartu. Dla mnie jest to śmieszne, szukanie dziury w całym, byle tylko móc się do czegoś przyczepić, by zniszczyć książkę. HP jest fikcją, jak wiele podobnych książek i czepianie się na okrągło tego samego jest prostackie, głupie i bez sensu. Książka już została wydana, sprzedana i przeczytana i na szczęście nikt tego już nie zmieni, choćby niewiem jak próbował.
aldona dnia 09/03/2008 15:05
Po pierwsze, jak mała jest wiara, którą może zachwiać książka. Jak mizerny byłby to Bóg, który obawiałby się ziemskich publikacji. Średniowiecze i Inkwizycja.
Po drugie, orientacja seksualna dyrektora Hogwartu jest mi całkowicie obojętna. To wielki czarodziej i dobry człowiek. Choćby Rowling przedstawiła go w ( typowy dla komedii) przerysowany sposób, nie sądzę , by umniejszyło to mój podziw. Najlepiej ten fakt po prostu zaakceptować i przestać się już nad tym rozwodzić.
Lucio dnia 09/03/2008 15:23
Tych wszystkich naskakiwań na HP ciąg dalszy pojawi się w przyszłości. Wiele for poświęconych tematyce antypotterowskiej, od kiedy pojawiła się informacja o homoseksualizmie Dumbledore`a zawrzało i wysnuwało z pewnością coraz to grosze przemyślenia na temat cyklu tych książek. Próbowali doszukać się głębszego sensu, którego jednak z pewnością nie udało im się znaleźć.
Nacia1234 dnia 09/03/2008 15:23
Jak dla mnie, to Rowling jest tak przywiązana do HP, że trudno jej o tej powieści nie myśleć i wciąż dodaje coś nowego. To Dumbledorze było az śmieszne, całkowicie zbędne. Twierdzę, iż trudno jej będzie się z tym rozstać i mam nadzieję, że jej nowe powieści będa równie dobre.
ginny_potter92 dnia 09/03/2008 15:41
Nie wiedziałam,że Dumbledore jest gejem.Nie domyśliłam się z książek.No,ale to by wyjaśniało kilka sytuacji.zreszta nie rozumiem tego zamieszania wokół Pottera w kościele.Nie przyczepili sie do Stephena Kinga,przynajmniej o tym nie slyszałam,więc czemu sie przyczepiają do Pottera??????Moim zdaniem to jest chore
Gizmolina dnia 09/03/2008 15:57
Dumbledor gejem?!? Bosshe... nie wiedziałam!!
Bacha dnia 09/03/2008 15:59
CO??? Dambledore jest gejem. Pierwsze słyszę.
Inos96 dnia 09/03/2008 17:36
aaaaaa Dambledore to g**
karawila dnia 09/03/2008 18:35
W HP nie ma żadnych treści typu "satanizm", "okultyzm"- to jest chore, by sądzić w ten sposób.
A o Dumbledorze dowiedziałam się wcześniej (z newsa).Ale w żaden sposób ten fakt nie zmienia mojego zdania, że Dumby to najlepszy czarodziej i wspaniały człowiek.
Juju Potter dnia 09/03/2008 18:42
Ojej! Ja słyszałam że Dumbeldore to gej ale myślałam że to jakies nieporozumienie... Chociaż w artylule jest jedno z czym zgadam się w 100% Dumbeldor jest gejem ale czy to coś zmienia??? Jasne że nie.
BeLLaBLack dnia 09/03/2008 18:49
ja sie zupelnie nie zorientowałam, że był gejem. może nigdy nie okazywał też specjalnego zamiłowania do kobiet, nie było też mowy o jakichś związkach w przeszłości, ale przez głowę mi nie przeszło, że może być gejem! wow. ciekawy artykuł. ale dla mnie postać dumbledore'a sie nie zmieni. przecież to nic złego!smileysmiley
Horion dnia 09/03/2008 19:33
denerwują mnie te klechy ,rydzyki i tym podobne ...
fred12 dnia 09/03/2008 20:11
Wiadomo kiedy ma być ta Encyklopedia?
Magnus Walter dnia 09/03/2008 20:32
Nie no. Inos, po co kropkować słowo GEJ. To coś złego? Rasistą jesteś?
Co do artów. Wreszcie się wypowiedziała. Wkurzało mnie to, że wszyscy myśleli: "Dumbledore to gej? Bzykał się z Grindewaldem?!". Wkurzało mnie tłumaczenie wszystkim, że on żadnego faceta nie przeleciał i vica verse.
A o Kościole. Hmmm... to była tak "wyczerpująca" odpowiedź, że nie komentuje.
Safiram dnia 09/03/2008 21:36
Bardzo porządny news. Dzięki tłumaczącemu za przetłumaczenie. Może i w niektórych momentach jest trochę nielogicznie zdanie przetłumaczone, ale cieszmy się, że jest - sam pewnie z tekstu po angielsku zrozumiałbym 60% tylko ^^

Chciałbym, żeby Rowling napisała jeszcze "Dumbledore - Grindelwald 1945" oraz encyklopedię, a potem zakończyła swoją przygodę z HP smiley Pewnie i tak wyjdzie tylko encyklopedia, ale... nadzieja musi być.

O tym, że Dumbledore to gej, wiemy już od dawna. I co z tego? Nie wiem dlaczego tak tragizujecie...
Filemona dnia 09/03/2008 21:40
Zgadzam się z Rowling. Powinniśmy zaprzestać homofobii. Wszyscy postrzegają homoseksualistów jako jakichś wariatów. A oni wcale nie muszą tacy być! Zresztą gejem czy lesbijką nie jest się z wyboru. To tak, jakby prześladować ludzi za to, że są odmiennej płci! To chore. Jeśli chodzi o ciągłą walkę Harry'ego Pottera z kościołem, to uważam, że tego i tak się już nie zaprzestanie. Ja nie trzymam niczyjej strony. Co do encyklopedii - na pewno ją kupię, jeśli nie będzie zbyt droga.
hermijonina24 dnia 09/03/2008 22:38
no, że Dumbledore to gej to nie wiedziałam, ale przyznam, że przeraża mnie to. Natomiast zgadzam się z to_be_like_Ginny, że Kościół nie powinen sie wtrącać w takie sprawy. Chyba, że byłaby to książka o samych gejach i lesbijkach to bym zrozumiała, ale o Harrym....
Gringott dnia 09/03/2008 22:50
Na całym świecie jest zapewne pare tysięcy książek w których głównymi bohaterami są geje i może z tych wszystkich książek do 1/4 doczepili się klechy, a dlaczego?... bo były popularne jakby nie to to by był spokój.
Tak samo jest z HP,wszystko co popularne zawsze musi miec dwie strony tą dobrą i tą złą.
Bardzo smieszy mnie fakt że to jest książka dla młodych ludzi(ale wiem również że dorośli też czytają) lecz wiadomo ze głównie jest przeznaczona dla dzieci i może zrozumiałbym jakby Rowling napomknęła w całej serii HP coś o homoseksualizmie(ponieważ nie byłoby to na miejscu pisać o gejach i lesbijkach w książce dla dzieci).

Jak wspomniałem śmieszy mnie to że dopieprzają się do takiej książki jak tam nic nie pisze o homo.


Co z tego że Damb jest gejem to jest postać fikcyjna która nie zagraża życiu, każdy człowiek rużni się od drugiego człowieka(wiarą,obyczajami.itp.).

SKANDAL!!!

nie warto sie denerwować.A tak poza tym fajny art.
pocisk dnia 09/03/2008 23:27
Hm.. Co do jej wypowiedzi o religi itp. mało się dowiedziałam.

A co do Dumb. to całkowicie się z nią zgadzam. Jest wiele ważniejszych rzeczy w tej postaci, niż jego seksualność.
Po za tym, o co tak na prawdę ludziom chodzi mówiąc, że w książce dla dzieci, nie powinno być homoseksualistów. Tym właśnie rodzice wzbudzają u dzieci brak tolerancji i kompletny brak szacunku dla ludzi kochający tę samą płeć. I dziwimi się później, że np. mężczyzn z mężczyzną chodzić za rękę nawet nie może, bo jest obrażany i wyzywany od pedałów itp.
To jest prawie jak rasizm.
XXI wiek i żeby taki brak tolerancji się zdarzał. Porażka.
Luizka75 dnia 10/03/2008 16:15
Dumbledore to GEJ??!! Nie wiedziałam!!! Niezły news- daję Wsmiley
kamilka_jk dnia 10/03/2008 17:32
boshe musze miec ta encyklpedie! jak tylko ja Jo napisze...xD a co do homoseksualizmu dumbla to szkoda bo fajny z niego facet, ale niestety nie w moim wieku...hehe ale dobrze ze nie wspomniala o tym w ksiazce bo wtedy to bylaby przesada.. aaco do tego szumu jaki robia fundamentalisci to jest on calkowicie zbedny... przeciez potter nie jest uosobieniem zla! mysle ze wiele osob mysli podobnie do mnie sadzac po komentarzach, jakie sie pojawily pod artykulem jakiegos religijnego maniaka jaki to niby naprawde jest Harry...xD ale ja juz nauczylam sie ignorowac takich ludzi bo wczesniej krew sie we mnie gotowala na wiesc o takich glupich oskarzeniach...
Lestrange Bellatriks dnia 10/03/2008 19:08
Mam nadzieję, że Jo szybko skończy pisać tą encyklopedie. Nie mogę się doczekać!smiley
Kociokwik dnia 10/03/2008 19:38
ja wolałabym baśnie Barda Beedle`a... ale ich cena! ło matko i córko ;p
Sandra1232 dnia 10/03/2008 20:15
Ooooo encyklopedia fajnie. A co do Dumbledora to na pewno nie mógłby być gejem.......
ginny_potter92 dnia 11/03/2008 08:37
a musze dostac ta ksiazke teraz czekam na HP po angielsku i na Baśnie Barda Beedla.Nie moge sie po prostu doczekac
MarlenQa dnia 15/03/2008 18:38
Dumbledore gejem?!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. -
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Claire
(Dark Vampire)
01/12/2008 23:36
4 ksiazki i na tym koniec. No, jest jeszcze w necie 12 rozdzialo piatki, ale to co innego.

agatqa92
(Szef działu)
01/12/2008 23:34
harremu i tak nie dorowna xD narazie sa 4 ksiazki?

ja juz sciagnelam xd bede miala co czytac, za chwilke sie zabieram ^^

Claire
(Dark Vampire)
01/12/2008 23:32
Ta, trzecia czesc ma grubo ponad 500.

agatqa92
(Szef działu)
01/12/2008 23:31
ponad 400? nice xd faktycznie przesada. Chce jeszcze miec czas na siku ^^

Claire
(Dark Vampire)
01/12/2008 23:30
Nie no, ponad 400 stron w jeden dzien to chyba jednak przesada xD.

agatqa92
(Szef działu)
01/12/2008 23:29
claire mysle, ze nawet jeden ;d mam teraz rekolekcje na ktore nie chodze wiec zostaly mi jeszcze w2 dni wolnego ;d

Claire
(Dark Vampire)
01/12/2008 23:28
I tak to pochloniesz w 3 dni xD.


Archiwum
Przyjaciele
Kamień Filozoficzny, Zakon Feniksa, Czara Ognia, Książe Półkrwi

Harry Potter Slovenia - HpSlo.com

Harry Potter News

Hogsmeade.pl

Eragon Italia

Emma-Watson-Fans.net
Emma
Watson
     
 

Copyright © 2006-2007 www.Harry-Potter.net.pl
Powered by PHP-Fusion, kasha theme by: sonar

Harry Potter - gra MMORPG
Tibia, Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter