"Sprawa Harrego Pottera. Symbole chrześcijańskie" - Świat magii

Harry Potter

Ostatnie Artykuły
Nawigacja
Ankieta
Co sądzisz o filmie "Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II"?

Zdecydowanie najlepszy z serii!

Nie potrafię wybrać pomiędzy I a II częścią, film funkcjonuje najlepiej jako całość

Dobry, ale nie jest to moja ulubiona część

Spodziewałem/am się czegoś innego, zawiodłem/am się

Okropny!

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.

eaglesofdeathmetal.com

"Sprawa Harrego Pottera. Symbole chrześcijańskie"

"Symbole chrześcijańskie" jest to fragment powstającej książki Gabrieli Kuby "Sprawa Harrego Pottera". W książce tej autorka porusza związki książek pani Rowling z rozmaitymi aspektami kultury. A oto kilka fragmentów tej książki:

Pierwszym i niejako najbardziej oczywistym, najczęściej nasuwającym się, jeśli kogo spytać o symbole chrześcijańskie, jest Boże Narodzenie.Wypunktujmy więc jak wygląda obrzędowość Bożego Narodzenia w HP:
-ferie świąteczne
-świąteczny wystrój pomieszczeń (Tutaj w jednym przypadku mamy do czynienia z bardziej ewidentnym zastosowaniem symboliki chrześcijańskiej. W szóstym tomie, w domu czarodziejskiej rodziny Wesleyów na czubku choinki zostaje umieszczony aniołek.)
-obdarowywanie się prezentami
-kolędy śpiewane przez zbroje w IV tomie
- bal lub uczta bożonarodzeniowa.

Drugim symbolem chrześcijańskim, bodaj najważniejszym w tej grupie jest osoba Ojca Chrzestnego. Przypomnijmy, ze Harry Potter ma ojca chrzestnego, którym jest Syriusz Black. Ten pozornie marginalny fakt, moim zdaniem ma spore znaczenie. Jeśli Harry bowiem ma chrzestnego, to znaczy, ze jest ochrzczony, a więc jest chrześcijaninem. Na pewno nie jest kwestią przypadku, że jedyną osobą, o której wiadomo, ze jest chrześcijaninem, okazuje się główny pozytywny bohater cyklu. Może to mieć fundamentalne znaczenie przy ocenie całego cyklu z punktu widzenia religii chrześcijańskiej.

Harry, zagrożony przez Dementorów stworzył, czy też przywołał istotę zwaną Patronusem, która w jego przypadku miała postać jelenia. Otóż jeleń, o czym mało kto wie, jest jednym z najstarszych symboli chrześcijańskich. W starożytności powszechnie uważano jelenia za wroga jadowitych węży, z jego skóry wykonywano amulety przeciwko ukąszeniu tychże. To wyobrażenie jelenia jako zabójcy węży zostało przejęte przez wczesne chrześcijaństwo.
Jak powszechnie wiadomo, wąż najczęściej symbolizuje szatana, toteż walczący z wężami jeleń symbolizuje Chrystusa.

Kolejnym symbolem chrześcijańskim w świecie czarodziejów jest Feniks. O ile Jeleń był symbolem ważnym przede wszystkim dla Harrego, o tyle Feniks odnosi się do całości magicznego świata. Jak wiemy, Feniks Fawkes rezyduje w gabinecie Albusa Dumbledore'a, postaci niesłychanie ważnej nie tylko w szkole, ale i poza nią. Feniks jest również patronem zakonu walczącego z Voldemortem. Sam Feniks to bardzo stary, bardzo ważny i bardzo rozpowszechniony symbol, związany z kompleksem pojęć dotyczących nieśmiertelności a przede wszystkim zmartwychwstania.

Uważam że zapowiada się bardzo ciekawa książka. Już teraz zachęcam do lektury!
"Sprawa Harrego Pottera. Symbole chrześcijańskie"
24/05/2007 22:12
Czytano 14627 razy
Liczba komentarzy - 169
Poznaniaczek dnia 24/05/2007 22:25
Kim kolwiek jesteś, gratuluję ciekawego arta.
Chociaż osobiście wolał bym aby nie szukano w książkach odwołań do religii czy wiary.
To jest bezsensowne poprostu. Religie i wiary mają tyle różnych aspektów że ciężko by było napisać książkę która nie by sie nieodwoływała do żadnej religi.
Daję PO bo zaskoczył mnie powyżej oczekiwań.
Majandra dnia 24/05/2007 23:20
A niby czemu nie szukać powiązań, może autorka miała właśnie to na myśli... jej specjalnością jest mitologia starożytnej i średniowiecznej Europy.
Lady_Black dnia 25/05/2007 06:56
Wow! O niektórych rzeczach nie miałam pojęcia, o innych coś-tam-gdzieś-tam-słyszałam. Mogłeś/Mogłaś napisać więcej, bo ciekawie się czytało.
Gabrielle Kuby? Słyszałam, niestety. Czy to nie tam zakonnica, która na siłę doszukuję się diabła w HP? Czy to nie ta od "Harry Potter. Dobry czy zły"? Napisała "Dzięsięć argumentów przeciw Harry'emu Potterowi"? Tak? Więc ja chyba tej nowej książki nie kupię. Trudno.
Co tu więcej napisać... Daje W.
Lestrange dnia 25/05/2007 07:25
Mi się podoba, no i w końcu coś nowego, a nie w kółko to samo =) Dostajesz wielkie W smiley
Moony dnia 25/05/2007 07:40
Ciekawe! Spojrzenie na HP z punktu widzenia chrześcijaństwa, ale nieco od drugiej strony. Już zaczęłam się przyzwyczajać do tego, że Harry jest wcieleniem diabła i mąci w głowach niewinnym duszyczkom a tu proszę! Chętnie przeczytam.
ginny-potter dnia 25/05/2007 07:50
art fajny o tm, że jeleń i feniks to dawne symbole chrześcijan nie słyszałam... brawo
Anix dnia 25/05/2007 11:43
a mnie to śmieszyło. W książkach o magii rzadko jest mowa o chrześcijaniźmie. Po prostu to się ze sobą gryzie.
Gruba Dama dnia 25/05/2007 12:36
Takie całkiem ciekawe...ale to odnoszenie sie ro chrzescijanstwa jest poprostu głupie. Magia i chrzescijanstwo raczej malo maja ze soba wspolnego. Nigdy nie patrzylam z tej strony na serię HP i nie bede.
Dam jedynie Z.
Pusia666 dnia 25/05/2007 13:02
Bardzo ciekawe!Tyle lat jestem chrześcijanką ,a o tym jeleniu nie wiedziałam.Daję zasłużone Psmiley
Malinjaaa dnia 25/05/2007 14:02
o tak bardzo ładnie napisane...Zdanie poprawnie zlozone, maja sens.Dam P, bo wybrałas sobie z deka oklepany temacik smiley
Draco Malfoy dnia 25/05/2007 14:20
Dam ci P... jest to dla mnie nowośc, a artykul. dobrze napisany...
Albus12 dnia 25/05/2007 15:11
z chęcią przeczytam tą książkę, właśnie po przeczytaniu tego artykułu, zaczałem się porządnie zastanawiać nad tym aspektem w książce pani Rowling, lecz śadze że może to być jakiś odłam religii chrześcijaństwa, może to religia pani rolwing, ale nie wiem. Ostatno czytam w jednej gazecie, że ta książka ma podteksty satanistyczne...lecz mi się to wydaje trochę wyolbrzymione...
Angelina Johnson dnia 25/05/2007 15:47
Bardzo ciekawy artykul. nigdy nie zastanawiamlam sie(a moze powinnam) nad religia Harrego, czy ogólem wierzeniami w ksiazce. Mysle ze to ma jakies znaczenie i chetnie przeczytam ksiazke. Daje W
marami7 dnia 25/05/2007 15:55
Także często zastanawiałam się nad tym aspektem chrześcijaństwa. A ty rozwiałaś moje wszystkie wątpliwości! Gratulacje arcika!smiley
kajablack dnia 25/05/2007 16:46
Szkoda ze nie widac autora,bo nawet fajny art=)Nie kupie raczej ksiazki,ale dobrze wiedziec,ze niektóre rzeczy w ksiazkach maja zwiazek z chrzescijanstwem,to znaczy ze Harry nie jest poganinem;pp
Herma dnia 25/05/2007 17:18
Na początek gratuluję! Świetny art. Naprawdę. Respect. Tylko na drugi raz wolę wiedzieć komu chylę czoło!smiley Daję oczywiście W.
5yriusz Black dnia 25/05/2007 17:36
To z tym jeleniem zbyt wydumane. Wiadomo, że patronus może przybrac postać dowolnego zwierzęcia. Ale ogólnie art bardzo ciekawy.
Moniczka99 dnia 25/05/2007 18:50
Bardzoo i sie spodobał Twój artykuł, żal mi tylko, że nie napisałeś/aś nic od siebie smiley A szkoda ;p Byłoby W,,,
Daniel_R dnia 25/05/2007 19:29
Przyznaję się że ja napisałem ten artykuł, ale nie wiem czemu nie ma podanego autora...
Dzięki za wszystkie komenty!smiley
Woodmanka dnia 25/05/2007 20:34
Naprawde ciekawe. Ja tez sie zastanawialam jakto jest kurcze z ta religia w Harrym i teraz juz troche wiem smiley W
Herma33 dnia 25/05/2007 21:27
Wolę odzielić HP od wiary i chrześcijaństwa. Do czego ma doprowadzić doszukiwanie się na siłę symboli chrześcijańskich w HP? Kto uznaje tę książkę za złą to i tak nie zmieni zdania. Daję W.
adrian33d dnia 25/05/2007 22:57
ten art jest zadawalajacy!!! Poprostu super!!! Ja tam nie jestem adminem!!! Ale mówie cie artykulik siupel
TonksII dnia 26/05/2007 08:24
:lolsmileyoobre... bardzo smakowity kąsek... Nie wiedziałam... Daje W ( a cóż by innego xD)
szymon dnia 26/05/2007 10:01
czy w harrym są symbole religijne czy nie to i tak harry jest super
wiktor dnia 26/05/2007 11:21
jest pod komentarzem coś takiego jak edytuj. Nie musisz spamować i udawać że zapomniałeś dać ocenę.
Renaemma dnia 26/05/2007 11:28
Nie miałam pojęcia o jeleniu. Muszę to napisać ale wiem, że ja nie mam talętu do pisania. Czy ktoś zaóważył, że tu może być odpowiedź na to nasze pytanie kto przeżyje. No dobrajuz nic nie piszę chociaż mam dużo do powiedzenia na ten temat. Daję W.
Czara Ognia dnia 26/05/2007 11:49
Strasznie nudne ale jednoczesnie ciekawe.Podiobał mi sie twój art..Ja osobiscie nie szukam w tekscie oznak chrześcijaństwa lecz..dam...Z.
Dzikimmzpl dnia 26/05/2007 12:40
bez komentarza... ale mi sie podoba... a o tym jeleniu nie wiedziałem, że jest on symbolem chrześcijańskim... dzieki za uświadomienie
HPfanka dnia 26/05/2007 16:08
o tym jeleniu to nie wiedzialam ...;]
moze byc dobra ksiażka...
niektórzy księża sa przeciwni całej seri HP
więc moze po przeczytaniu tej sie przekonają że to nie jest nic zlego smiley
Monarcha dnia 26/05/2007 17:24
no udał ci sie ten art. najlepsze jest to porównanie Harrego do Chrystusa. Daje W
Fenix dnia 26/05/2007 18:05
Ciekawe choć do spraw religii nie powinno się porównywać książek o HP. Art oceniam na Wybitny.smiley
nelsa dnia 26/05/2007 21:00
nie zastanawiałam sie nigdy czytając nad takimi głębokimi przemysleniami o chrześcijaństwie. Książka musi być dobra...
chrapak_kretorogi dnia 26/05/2007 23:07
super!!! smileysmiley na prawde mi sie podobalo nawet sie nad tym nigdy nie zastanawialam... smiley
milena dnia 27/05/2007 17:33
Temat bardzo ciekawy i art też fajny, tylko... Czy w tym kraju naprawdę do absolutnie wszystkiego trzeba przykładać miarkę religii? Czy to naprawdę jest aż takie ważne, czy w czymś są aspekty religijne, czy też ich nie ma? Moim zdaniem, z całą pewnością są ważniejsze rzeczy.
ginny3 dnia 27/05/2007 18:02
milena w Polsce trzeba smiley Taki kraj....

Dla mie to mało ważne czy Harry jest chrześcijaninem czy nie. ważen że książka jest super smileysmiley ale art fajny a temat ciekawy. BRAWO
Demon dnia 28/05/2007 13:45
Ja nie rozumiem dlaczego papież się czepia, że magia to od razu satanizm... Przecież największą magią na świecie jest miłość (największa wartość chrześcijańska)
Smierciojadek dnia 28/05/2007 20:54
mnie się podoba xD wszystko ładnie opisane i w ogóle cacy xD Nie wiedziałam o tym jeleniu xD
ciekawy art i książka też zapewne nie jest przynudzająca xD
emma19 dnia 29/05/2007 11:08
albo W ---- a tak wogóle to Harry jak ma ojca chrzestnego (miał0 to chyba powinien mieć jeszcze matke chrzestną .... ciągle się nad tym zastanawiam :0 a i jeszcze przecież Wielkanoc Harry też obchodzi
CzaryMary dnia 29/05/2007 15:02
Dobrze że napisałaś coś nowego, bo zawsze fajniej czyta się coś po raz pierwszysmiley tyle tylko że w każdej książce są jakieś odniesienia do róznych religii, a w HP nie ma tego aż tak dużo, musiałaś/eś sie nad tym napracować więc POsmiley
Wielkiziom dnia 29/05/2007 18:17
Nie wiem kto napisal ten art ale niech sie boi Sami-Wiecie-Kogo bo nie wolno wymawiac jego imienia.Jak juz chcecie to mówcie Tom Marvolo
Riddle.smileysmileysmiley
zyrafa12 dnia 30/05/2007 11:48
Ciekawy artykuł chociaż nie wiem komu mam gratulować... Według mnie nie sądzę aby te fakty miały jakieś znaczenie być może są wprowadzone bo Rowling jest katoliczką....
W każdym bądź razie artykuł daje dużo do myślenia...
biffyclyro dnia 09/06/2007 14:24
świetny art smiley
przeczytałabym książkę, ale jestem zbyt leniwa smiley daję W smiley
Pala dnia 17/06/2007 14:23
Bardzo ciekawy artykuł....... Właśnie to zagadnienie mnie zawsze interesowało....smiley
Pala dnia 17/06/2007 14:26
Chciałam jeszce dodać, że chyba to pokaże księdzu, który mi wypomina ciągle, że czytam Harrego, mo0że go to skłoni do refleksji
Ginny__Weasley dnia 24/06/2007 19:48
Hmmm...ciekawy art..daje wiele do myslenie
duszka dnia 01/07/2007 18:26
to jest świtne!! ja bym na to nie wpadła..a tu roi się od róznych symboli chrześcijaństwa...ale pewnych rzeczy jednak bym sie chyba domyśliła...ale nie szybko. ogolnie super
lily1992 dnia 03/07/2007 22:53
Artykuł zachęca do przeczytania książki b. fajnie gratuluje <brawo> smiley
czarodziej001 dnia 09/07/2007 22:51
nigdy się nad tym nie zastanawiałem ciekawe
marti-tina dnia 14/07/2007 20:50
dobrze, że coś takiego napisałaś/ napisałeś to bardzo ważne, gdyż można udowodnić przeciwnikom książki, że HP wcale nie jest satanistyczny wręcz przeciwnie jest chrześcijański!!!smiley
plumup dnia 27/07/2007 02:07
pierwszy i drugi akapit jest chybiony moim zdaniem poniewaz boże narodzenie i wszystkie wymienione przez panią Gabriele Kube aspekty bozego narodzenia: bal, kolendy itd to jedynie tradycja prawdziwa istota bozego narodzenia to przyjscie Jezusa na świat oraz zrozumienie istoty i powagi tego zdarzenia, zapowiedz meki i zbawienia swiata nie zaś śpiewanie kolend czy obdarowywania sie prezentami.
drugi aspekt a mianowicie posiadanie przez harrego ojca chrzestnego mysle, ze nie świadczy tylko o tym, ze jest ochrzczony nie można go jednak nazwać praktykujacym chrzescijaninem bo o tym wogóle nie ma mowy w ksiazce. pozostałe dwa przywołane argumenty wg mnie bardziej podkreslaja symbolike chrzescijańska anizeli dwa pierwsze.
Vizir dnia 27/07/2007 11:48
nie lubie jak ktoś szuka symboli chrześcijaństwa w książkach ale to książkę chętnie bym przeczytał
Harry1011 dnia 02/08/2007 14:52
Ciekawy artykuł zgadzam się z wami kocham moją Cho
olek23 dnia 11/08/2007 14:45
spotkałam książkę gabriele kuby "Harry Potter dobry czy ZŁY" - nacisk na zły nie jest przypadkowy... jestem zdziwiona słowami jakie tu przeczytałam ponieważ w książce o której mówie autorka wręcz dosadnie mówi o tym, że harry jest po prostu zły!
roy8 dnia 15/08/2007 20:04
bardzo dobry artukul wspaniale przeciwienstwo bredni radia maryja. oczywiscie Zsmiley
Figlarna dnia 20/08/2007 02:36
Bardzo ciekawy artykuł. I książka zapewne też, trzeba będzie się w nią zaopatrzyć. Muszę powiedzieć, że jakakolwiek symbolika w książkach, filmach, gdziekolwiek... bardzo mnie interesuje. Pozdrawiam ! W.
Hermiona_Granger134 dnia 23/08/2007 09:10
Fajny artykuł!!!
Też zastanawiała się nad tym że w książkach o Harrym Potterze są opisywane święta zarówno Wielkiej Nocy jak i Bożego Narodzenia oraz Halloween czyli święto Duchów które jak wiemy następuje dzień przed świętem Zmarłych.
Ale nie napisane jest aby w niedzielę lub w sobotę wieczorem uczniowie i nauczyciele chodzili na uroczyste msze do kościoła.

Za artykuł daję W (oczywiście)
edytawollnik dnia 26/08/2007 20:00
nie chcę łączyć HP z moją wiarą
Oliss dnia 26/08/2007 21:35
Uwazam ze Rowling dobrze zrobila, ze uczniowie nie chodza na msze itp, bo ksiazka jest bardziej uniwersalna. Ale skad tu boze narodzxenie?
Raiell dnia 28/08/2007 01:58
super pomysł, bo czytając niektóre felietony...

"Magiczność" pojawiająca się w książkach zwolenników Lewisa emanuje od Boga i Go gloryfikuje, w przeciwieństwie do książek typu Harry Potter, gdzie wychwala się samego siebie i władzę jaką się zdobyło nad innymi ludźmi - na przykład tak jak Harry Potter wykorzystuje swój kamień filozoficzny do mszczenia się na innych i do łamania zasad."

no sorry, więc. fajne. PO. ;3
elisabeth dnia 29/08/2007 00:06
bardzo dobre.
daje do myślenia, daje W !
smiley
crezy_nileczka dnia 29/08/2007 18:42
Heh nigdy się nad ty,m nie zastanawiałam czy w ksiazkach o HP jest jakaś wiara...
Art fajnysmiley
Hermiona1111 dnia 07/09/2007 20:35
żyjemy przecież w chrześcijańskiej Europie! Nie można uniknąć powiązań z kulturą chrześcijańską nawet w magicznej książce
Nimfadora Lupin dnia 09/09/2007 17:23
ciekawe. tez się nad tym zastanawiałam. przeciez Boże Narodzenie wzieło się od narodzenia Chrystusa. tak samo Wielkanoc. To dlaczego nie ma tam pasterki????
Volienres dnia 29/09/2007 20:48
Gratulacje, do artów masz talent! Bardzo ciekawie się go czyta, napisany spójnie, miło dla oczu. Na przykład wierzenia o jeleniu nie znałam, mogę się pochwalić na religii smiley
InkHeart dnia 09/10/2007 18:53
Uważam, że artykuł jest bardzo ciekawy. Zgadzam się z przedmócą: może przydać się na religięsmiley
Podoba mi się i daję Wsmiley
Pozdrowienia!
stara fanka dnia 11/10/2007 17:58
Bardzo ciekawy artykuł. O wielu powiązaniach z chrześcijaństwem w HP nie wiedziałam, sądzę, że Rowling pewnie też nie, ale za artykuł daję W.
Filemona dnia 20/10/2007 20:37
Czytałam już dużo takich artykułów, ale ten mnie bardzo zaskoczył. Bardzo mi się podobał, mimo że wszystko oprócz jelenia już wiedziałam.
Carola3000 dnia 03/11/2007 12:57
Świetne! Naprawde genialnesmiley Niezwykle ciekawe. Jestem pod wrażeniem, nic dodać, nic ując:>
Ethel_Hallow dnia 05/11/2007 15:45
Wg mnie ludzie powinni oddzielić fikcję od rzeczywistości. A książka "Harry Potter" to fikcja, to rozrywka (nieważne w jakiej formie) zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.

Moja ocena: Wybitny (bo artykuł bardzo mi się spodobał, choć niektóre rzeczy bym w nim zmieniła smiley).
miszel14 dnia 19/11/2007 17:19
Artykuł fajny ale po co kogo to obchodzi że harry jest Chrześcijaninem dla to on może mieć inna wiare od nas
martynkaaa dnia 25/11/2007 14:16
Naprawdę ciekawy art. Osobiście nie zauważyłam tych podobieństw, no oprócz Świąt Bożego Narodzenia..
Ciekawi mnie jedno.
Jest mowa, że Harry ma Ojca Chrzestnego. To wiadome. Ale zgodnie z Sakramentem Chrztu potrzebna jest również Matka Chrzestna.
Było coś na ten temat w książce? Bo ja nie znalazłam nic. smiley

Oczywiście Wybitny ;]
xmartusia dnia 13/12/2007 17:59
artykół zarabisty. szczeze mowiac uwazam ze to moze miec podłoze chrzescijanskie ale mysle ze autorka brała przykłady z zycia wziete i najrozniejsze mity.....
Cho_ dnia 22/12/2007 09:05
Fajny art. Znaczy fajny rozdział przepisany z książki A tak na poważnie to daje W
Tą książkę to powinni przeczytać niektórzy księżasmiley
_Remus_Lupin_ dnia 26/12/2007 19:18
Nie rozumiem dlaczego tak wielu duchownych tępi wśród ludzi to że tak lubią Harry'ego Potter'a i że czesto utożsamiają się z jego światem. Czy to, że Harry tak wiele przeżył, że był sierotą jest złe? Czasami zadaję sobie to pytanie, ale trudnao na nie dodpoeiedzieć. Poza tym super artykulik (W)
harry_potter123 dnia 05/01/2008 17:37
zdaje mi sie ze ten jelen to nie zaden znak... ale art swietny daje ci W
benita6991 dnia 14/01/2008 18:45
Długi,wyczerpujący i fajny artykuł,na temat bo niektórzy wpisują temat aa notka nic w sobie do tematu nie miało!!!U ciebe tak nie jest !!!jest super czyli inaczej LoLsmiley
Wolna Skrzatka dnia 14/01/2008 23:52
WYBITNY ARTYKUŁ! Wręcz świetny, a przede wszystkim nowatorski, " świeży" (o tak to ujmę). Ciekawy artykuł, poruszający interesujący temat. Jeżeli chodzi o tą książkę, to sądzę, iż jest fajna i potrzebna, aby wreszcie uświadomić chociaż jakiejś części osób o dobrym przesłaniu HP!!!
aga2519 dnia 18/01/2008 16:31
spoko art..zastanawiam sie tylko po co wszyscy przyczepiaja sie do hp ..chyba tylko dlatego ze im sie nudzi..zawsze jak cos sie podoba szukaja dziury w calym..chyba zazdroszcza..
izuuniapysia dnia 23/01/2008 16:15
noooo art jest bardzo ciekawy...przede wszystkim dlatego że Kościół nie akceptuje Potterowskiego cyklu.włąśnie ze wzgędu na szerzenie magii......;/ uważano, ze jest zagrożeniem dla młodych czytelników ...a tu jak widzimy....jest wzmainka o chrześcijaństwie ....ba....ojcieć chrzestny..Św Bożego Narodzenia..... ci przedstawiciele kośćioła powinni najpierw przeczytać tą ksiażke ...a nie posługiwać się opiniami innych niesądzicie??
Laydy_Potter dnia 29/01/2008 17:43
Zgadzam sie z poprzednikiem niektore fakty nie są zgodne z książką ale art ciekawy i temat fajny wiec ...
pocisk dnia 30/01/2008 16:23
hm.. Artukuł bardzo mi się podoba. No, warto podjąć taki temat. Religa w Harrym Potterze. Własnie mi też trochę się to kłóci. Skoro czarodzieje byliby chrześcijanami to trochę by to było nie teges. Przeciez w naszej religi to Bóg panuje nad światem, życiem, śmiercią, on jest jedynym Stwórcą i stworzył ludzi równych sobie. A przecież czarodziej, to byłby ktoś bardziej obdarzony niż mugol. smiley Tak więc wychodzi na to, ze ksiązka nie do konca ukazuje nam swoją kwestię w stosunku do religi. Z jednej strony jej zaprzecza, a z drugiej wykorzystuje jej tradycje. smiley
GellertGrindelwald dnia 03/02/2008 13:20
Zgadzam się z pociskiem. W sumie gdyby byli chrześcijaninami, to by przecież musieli chodzić do Koscioła czy cus.. do bierzmowania... nie wiem sama. A tam nic takiego nie ma. Ale daję P
AngieMegEvans dnia 06/02/2008 07:56
Zgadzam sie z tym wszystkim. osobiscie bardzo mnie denerwuje to ze niektorzy uwazaja HP jako antyreligijna ksiazke. Przeciez to chore! Daje W
Martussxd dnia 09/02/2008 12:51
Mnie dziwi to iż jest odwołanie do religii, a nie ma z nią takiego konatktu. Nie ma wzmianki o kościele, i o tym że Harry był ochrzczony. Jest to dziwa sprawa, ale nie jest to istotne.
Szary Mnich dnia 09/02/2008 23:39
I jeszcze chciałbym zwrócić uwagę na pochowanie rodziców Harr'ego (VII tom) na cmentarzu za kościołkiem... No i wielu innych czarodziejów. Niebywale dziwne.
Potffur dnia 15/02/2008 12:46
Jak czytałem książkę to ostatnio zainteresowało mnie "jakby czarodzieje postrzegali Jezusa" ? smiley
Mogliby go uznać za czarodzieja, ale człowieka... w końcu to świat magii, więc nie wiem.. równie dobrze mogła by być to jakaś inna odmiana religii.
Inne symbole: o np. horkrokus - to mógłby być zarówno symbol zmartwychwstania jak i przekonania, że jeśli ktoś zostawi "cząstkę swej duszy na ziemi" to bedzie zył wiecznie.
Poza tym czemu życie wieczne (np. Fenix) musi odnosić się akurat do religii chrześcijańskiej?
Ludzi odwiecznie interesuje, życie wieczne co mnie wcale nie dziwi: w wielu religiach obecnych występuje - np. Buddyzm - Krąg Życia (też można odnieść do fenixa smiley)
Poza tym czy to ważne jaka to religia ??
Niektórzy ludzie bardzo często doszukują się "dziury w całym" rzeczy których tam nie ma ... a jeśli bardzo chcą to mogą dojść do różnorakich wniosków, popaść w fobie ...a poza tym wiadomo że jeśli na siłe coś przeszukiwać to zawsze coś się znajdzie... świat jest wielki a skojarzeń do czegoś może być jeszcze więcej ...a póżniej ludzie takie błędne skojarzenie czytają ..brzmi sensownie, no to czemu nie może być prawdą?

smiley wiem, że mówie niejasno...ale cóż taki jestem i nieumiem inaczej !! smiley
Potffur dnia 15/02/2008 12:54
a czemu nie ma podanego autora? myślę, że poprostu chce uchronić się przed wyznawcami innych religi, którzy mogliby go znielubic
Acz ja tam sie nie zaliczam, jestem wyznawcą " wolnego słowa" smiley
Cóż ale różni luidzie są...
Kristel dnia 15/02/2008 16:04
Jak będzie ta książka to chyba ją sobie wypożyczę (jeśli będzie w bibliotece). Trochę krótkie te arumenty, chyba że to tylko urywki fragmentówsmileysmiley
Harry_Potter 12 dnia 19/02/2008 09:12
Bardzo Ciekawy Artykuł
Adziorra dnia 19/02/2008 10:42
To ciekawe, co tutaj piszesz. Na ostatniej mszy w mojej parafii ksiądz powiedział, że walka dobra ze złem jest pozorna.
Adziorra dnia 19/02/2008 10:43
w HP oczywiście. Czy oni nie mogliby się od tej książki odczepić? To tylko fikcja. To tak jakby oskarżono Kopciuszka, o to, że miał wyczarowaną suknię!
Magnus Walter dnia 01/03/2008 22:19
Parę wyjaśnień:

- Boże Narodzenie w HP jest obchodzone, bo oni mieszkają Anglii, w kraju chrześcijańskim. Sami czarodzieje w większości są chrześcijanami tyle, że nie praktykującymi (czyli ponad 90% społeczeństwa chrześcijan),
- jeleń jest patronusem, dlatego że, James Potter zamieniał się jako animag w jelenia; jak Snape przyjął patronusa Lilly, tak Harry Jamesa,
- sam feniks uznawany jest za mistycznego ptaka odradzającego się z własnych popiołów, może kojarzyć się to trochę z Chrystusem, jednak nie ma to żadnego znaczenia; feniksy nie są Jego znakiem,
- Pladynie, nikt nie robi z Pottera Mesjasza ^^. Czyś ty oszalał? W końcu on jest grzesznikiem, więc jak może być Mesjaszem? Zastanów się, co piszesz!

Ogólnie art bardzo dobry. Dam Wybitny.
realista dnia 16/03/2008 20:03
Moim zdaniem artykuł bardzo dobry. Mógłbyś\Mogłabyś coś wspomnieć. O ŚWIĘTYM Mungu o ile był taki święty. Ode mnie P
Herma16 dnia 22/03/2008 00:12
No, no, no, czyli jednak jakiś dorosły ma trochę oleju w głowie i napisał coś sensownegosmiley Buehehesmiley Za arta daję W. Pozdro!
Emma Danee dnia 21/04/2008 15:54
Ciekawy atrtykuł. Daję PO. Ale mógłbyś/mogłabyś napisać też coś więcej od siebie, bo większośc jest przepisana. No i fragmenty, czyli inaczej cytaty piszemy w cudzysłowiu smiley.
Phoenix21hp dnia 24/04/2008 17:36
według mnie to bardzo ciekawe. Chciałbym przeczytać tę książkę. religia z takiego punktu widzenia jest bardzo fajna i ciekawa. "W"
carrie_riddle dnia 11/05/2008 06:31
A dla mnie cały zarys jest po prostu DZIWNY. Jak dla mnie to Rowling nie skupiała się na żadnych religiach. To, co piszesz jest po prostu niedorzeczne. Ach, pisze się ,,Harry'eego, a nie ,,Harrego". To tyle. Nędzny... Przykro mi.
ADA HP dnia 11/05/2008 12:53
Fajny art. Mimo że jest krótki dam W (za dobrze napisany art.)smiley
tinchen89 dnia 26/06/2008 16:46
Bardzo ciekawy artykuł, zwłaszcza wątki o jeleniu i feniksie. Oczywiście W!
michalowska1 dnia 04/07/2008 20:17
Brawa!!! Myślę, że te argumenty są wystarczające i bronią książek Rowling przed wpisaniem ich na listę Ksiąg Zakazanychsmiley-no tu trochę przesadzamsmiley ale nie w każdej książce musi być wprost napisane, że bohaterowie są religijni i ich zachowanie dokładnie to obrazuje...mi to tak bardzo nie przeszkadza...to książki, świat fantastyczny, więc nie wiem o co takie zamieszanie wokół Pottera no i np. Browna...jeżeli ktoś mocno Wierzy to myślę , że jego wiara nie będzie zachwiana. Nie wiem czy to co o tym myślę, dobrze zobrazowałam w tym komentarzu, ale chyba wiadomo o co mi chodzismiley
zizoupotter dnia 15/07/2008 15:27
nie słyszałem o tym że Jeleń i Feniks... no ale ogólnie to super art gratuluje
Imperius dnia 21/07/2008 22:54
Daję W wreszcie ktoś spisał wszystkie symbole chrześcijańskie do kupy teraz będę miał kontrargumenty do przeciwników Pottera którzy uważają że HP jest anty chrześcijański i namawia do złego, ale ja i tak wiem że przejawia wyższe wartości a że Harry ma wady, to normalne nie mam idealnych ludzi na tym świecie
krysiaa2204 dnia 23/07/2008 15:28
Cieszę się że wreszcie ktoś zwrócił na to uwagę, nie raz zastanawiałam się nad Tym... smiley
Gwenog_Jones dnia 24/07/2008 17:19
Ciekawy artykul... Hmmm mozna sie dlugo nad tym zastanawiacsmiley
szyszkajoa dnia 28/07/2008 11:58
Właściwie to często zastenawiałam się czy Książka o Harrym Potterze ma jakiś związek z religią i jakiś głębszy. Co prawdą jest dużo tych związków, ale to tylko te które nawet nie chrześcijanin rozpoznaje./
Artykół jest naprawdę dobry dlatego daję P.
(dlaczego nie ma wyjaśnienia kim jest Chrystus w księżce, a jego narodziny są obchodzonę?)
Carmen Malfoy dnia 04/08/2008 13:20
No no mi sie podobalo polowe zeczy nie wiedzialam dobrze ze sa urgumenty by powiedziec ze HP nie jest anty chreszcijanski duzo ludzi uwarza (najwiecej ze starszego pokolenia) daje W super smiley
Carna Rozdzka dnia 06/09/2008 10:53
zajebisty art. ciekawy i zawierający wiele info. o których nie wiedziałam... nigdy nie patrzyłam na książkę o Harrym Poterze pod kontem religijnym
katarzynka_granger dnia 08/09/2008 12:47
chciałabym przeczytać całą książkę na ten temat, bardzo ciekawe podejście i coś w tym jest...
Snatcherka dnia 22/11/2008 14:54
O feniksie i jeleniu wcześniej nie wiedziałam. Artykuł ciekawy, zasługuje na Wsmiley.
Savannah dnia 29/11/2008 12:58
Naprawdę, artykuł z 'duszą' : ) tak jakby przemawia wprost do czytelników : ) miło się czytało.
speeader6666 dnia 03/12/2008 10:08
Naprawdę świetny art. Gratuluję
Świetnie się go czyta i cóż tu więcej mówić daję Wsmiley
Fleur13 dnia 06/12/2008 19:33
świetny art skąd to wygrzebałąS!!!!!!jeszcze można powiedzieć o braniu ślubów....ale i tak daje W!
hermionina102 dnia 15/12/2008 21:04
Naprawdę świetny artykuł.. Myślę, że z poewnością uzmysłowi niektórym że nie jest SATANISTYCZNA itd. książka, tylkom wspaniała książka walki dobra ze złem do tego o ukierunkowaniu chrześcijaskim PPPPozfdrwaiam i daje Wsmileysmiley
jonny164 dnia 29/12/2008 18:24
Im bardziej zagłebiam się w literaturę o Harrym Potterze tym bardziej wydaje mi się, że ów świat opisany przez Rowling istnieje naprawdę... Wkońcu bardzo dużo rzeczy jest zaczerpniętych z realnego świata...smiley
Lord Vaderek dnia 02/01/2009 15:40
Ja również jestem chrześcijaninem smiley i o tym jeleniu pierwszy raz słyszę smiley Ale i tak bardzo ciekawy artykułsmiley Oczywiście W
magic_lady dnia 04/01/2009 17:45
tak , artykuł świetny smiley . a apropo chrześcijaństwa i Harry'ego to powiem , że jestem wierząca , praktykująca i jestem po uszy zakochana w tym świecie Pottera . o . można ? można . i masz racje wiele księży nie przeczyta nawet jednego rozdziału a wypowiada się jakby co najmniej znał się z Rowling . ajj tam . : P
klub huberta dnia 08/01/2009 15:12
Wow! O niektórych rzeczach nie miałam pojęcia, o innych coś-tam-gdzieś-tam-słyszałam. Mogłeś/Mogłaś napisać więcej, bo ciekawie się czytało.
Gabrielle Kuby? Słyszałam, niestety. Czy to nie tam zakonnica, która na siłę doszukuję się diabła w HP? Czy to nie ta od "Harry Potter. Dobry czy zły"? Napisała "Dzięsięć argumentów przeciw Harry'emu Potterowi"? Tak? Więc ja chyba tej nowej książki nie kupię. Trudno.
Co tu więcej napisać... Daje W.
Sinister Czarny Mag dnia 21/01/2009 17:29
art super ja czegoś tu nie rozumiem...po co odnajdywać jakieś sprzeczności z religią przecież to jest fikcja literacka i tyle!!!Z tym jeleniem to nie wiedziałemsmiley
agusia xd dnia 24/01/2009 21:13
Bardzo ciekawy artykuł. Tylko nie wiem, dlaczego ludzie doszukują się jakichś powiązań z religią. To jest przecież fikcja. W świecie HP mogła panować zupełnie inna religia, z czym nie ma związku Boże Narodzenie i chrzest Harry'ego. Albo to mogły być tylko tradycje nie mające związku z wyznawaną religią. Ale to tylko moje zdanie. I oczywiście daję Wsmiley
Pavcioolek dnia 05/02/2009 20:44
Powiem ci, że jest to bardzo ciekawy artykuł. Musisz mieć duży mózg, żeby coś takiego napisać1 Oczywiście W!W!W!W!
fleur441 dnia 10/04/2009 08:39
Niezły art.Nawet nie wiedziałam o tych 2 ostatnich wzmiankach smileyPO
natalia924 dnia 24/05/2009 07:44
Dowiedziałam się chociaż czegoś ciekawego, pomimo iz jestem chrześcijanką nie wiedziałam,że jeleń i feniks to symbole kościoła;]
art.warty przeczytania, do ksiązki pewnie też sięgnesmiley
Sefora dnia 24/05/2009 12:46
Te symbole to głupota.. Harry Potter to ksiazka jak kazda inna:// Daje POsmiley
nimbus2009 dnia 01/06/2009 11:04
Artykuł fajny, bo zwraca uwagę na to, że Harry nie jest do końca szatanem, jak go określają inni. Daję mocne PO.
amazonka99 dnia 14/06/2009 13:31
Zawsze ciekawiło mnie czy Harry jest chrześcijaninem bo przecież w Hogwarcie nie było jakiejś kapliczki czy coś , żeby się pomodlić więc było to jak dla mnie dziwne . Teraz jestem pewna że nim był daje W
Ruuuda__ dnia 14/06/2009 16:01
Ciekawy artykuł. Nie wyobrażam sobie jednak Jamesa i Lily Potterów w Kościele na chrzcie ich kochanego synka. To takie ...mugolskie. Co do świąt - nie ma Wielkanocy, a to w chrześcijaństwie wieeelkie święto. Ogólnie bardzo dobrze napisane ^^
Toster dnia 21/06/2009 23:53
Ruuuda__ wstydź się! Ja sobie wyobrażam Jamesa i Lily Potterów na chrzcie Harry'ego i wiesz co? Uśmiech sam mi się maluje na twarzy i wcale nie uważam, że to MUGOLSKIE! A co do Wielkanocy, to była (przecież pani Weasley przysyłała wielkanocne przysmaki!). Za art daje W smiley
hermiona_granger_pc dnia 22/06/2009 16:01
Nie wiedziałam, że tyle można znaleźć na ten temat. A mój ksiądz mówił, że tam nie ma praktycznie nic o religii.
smiley
Siria dnia 22/06/2009 18:57
Super artykuł. Ja też uważam, że ksiażka ta nie zapomina o religii, ale mówi o jej fundamentalnych wartościach i prawdach.

Wiara, Nadzieja Miłość
Deathly dnia 10/07/2009 00:30
Kimkolwiek jesteś to muszę przyznać, że zrobiłeś/aś co trzeba. Uważam , iż jest to jeden z lepszych art. na tej stronie . smiley Daje W.
Co do artykułu a dokładnie jego treści..
Wydaje mi się, że księża błędnie ocenili Harrego Pottera.
Wierzą , że mają racje ale wcale tak nie jest .
Ocenili książkę po okładce.
Szczerze powiem , że jestem i wierząca i praktykująca ale o jeleniu jeszcze nigdy nie słyszałam.
I przede wszystkim jak człowiek wierzy , to jego wiara nie zniknie przez książkę, której treść to fikcja. Więc niech nie wmawiają, że w tej książce doszukać , można się szatana. Nawet jak można to nic to nie zmienia.
aleksis dnia 19/07/2009 10:22
Dobry artykuł.
Kretyn dnia 23/07/2009 11:20
nom trafiłas w sedno...religia nie popiera Harry`ego bo magia......no ale przecież uważam że każdy wie że magia ni istnieje i mimo czytania i oglądania filmów przecież faani do Kościoła chodzą......jeden z księży mi powiedział że Rowling jest satanistką , a przecież to nie prawda......prawdą jest to że Rowling jest świetną pisarką która zfantastykowała książkę magią....a to nie oznacza że nie jest chrześcijanką;Psmiley
aga_13 dnia 22/08/2009 14:50
kościół nie ma się czego czepiać bo to tylko książka fantastyczna...
a art jest super i zasługuje oczywiście na W smiley
pomyluna1999 dnia 15/09/2009 18:35
Fajny artykuł , dam za niego PO

W książkach o Harrym nie ma za dużo takich jakby to nazwać kościelnych. No , ale było wspomniane w 7 czesci o kosciele wiec...
Her-mio-na dnia 07/12/2009 19:42
Osobiście jestem nie wierzaca, ale uważam ze artykuł bardzo ciekawy. Daję PO
Aerin Silvershot dnia 13/12/2009 11:36
Artykuł ciekawy, daje W (Kościół się rzuca na wszystko co nie idzie po jego myśli =.=)
dollywatson dnia 23/12/2009 18:10
Artykuł bardzo fajny. Daję W. smiley

Jednak chciałabym napisać,że denerwuje mnie doszukiwanie się w ksiązkach symboli jakiejkolwiek religii. Są to pozycje kierowane do ludzi na całym świecie, nie do konkretnej grupy. To jest po prostu robienie dziury w całym. (tak wiem, ktoś przede mną już to napisał. ale nie mogłam sie powstrzymacsmiley)
Wezousty dnia 07/01/2010 19:05
Bardzo ciekawy temat.
Czytając Harrego też parę razy zastanowiło mnie czy bohaterowie są chrześcijanami. Dziwiło mnie nieco obchodzenie Świąt Bożego Narodzenia i funkcja ojca chrzestnego, są tak dziwnie (ni z gruchy, ni z pietruchysmiley wplątane w całą ta magiczną przecież, a więc nie chrześcijańską fabułę.
bellatrix131 dnia 04/02/2010 21:06
Bardzo mi się podoba ten artykuł .Ciekawysmiley Ja też często się zastanawiałam czy oni są chrześcijanami
siostrunia dnia 06/02/2010 12:53
bardzo ciekawy temat. tutaj popieram zdanie Wezoustego (trochę nade mną). ksiądz mi wypomina że czytam harrego pottera bo to są książki antychrześcijańskie. a jeśli nawet, to co? myślę, że warto jest wiedzieć nieco o innych, no i rozbudować tym samym swoją wyobraźnię. o wspomnianych symbolach chrześcijańskich w życiu nie słyszałam, ale chętnie dowiem się więcej. wielkie W
adelahp dnia 02/03/2010 16:56
bałam się, że "Harry" nie ma nic wspólnego z chrześcijaństwem, że może być przez kościół odrzucony. nie lubię ja ktoś gada "przecież magia jest zabroniona, to grzech itd" nie lubię tłumaczyć że skoro czytam tą książkę to od razu uprawiam zaawansowaną magię i oddaję pokłony diabłu. dziękuję za umieszczenie takiego artykułu, dzięki niemu mam o wile czystsze sumienie smiley
Ana_Black dnia 05/04/2010 16:14
Ciekawy artykuł. Co ciekawe Wielkanoc w HP wydaje się mniej ważna niż Boże Narodzenie (jest to dość powszechna teoria także w realnym świecie, ale jest odwrotnie), a w każdym razie o Wielkanocy jest mniej opisów (ja pamiętam tylko z Kamienia Filozoficznego jedno zdanie o feriach Wielkanocnych). smiley
daniel190495 dnia 28/05/2010 20:49
Powiem tylko tyle... Jestem bardzo wierzącym chrześcijaninem i cieszę się, że Harry Potter nie jest książką związaną ze złem i szatanem...
Grzesnik dnia 05/06/2010 15:03
Żeby takie coś pisać to trzeba być super hiper obustronny bo jak wszyscy wiemy kościół atakuje serie o HP, a ty masz czelność pisać, że seria o HP jest związana z religią wolne żąry
zuza878 dnia 13/06/2010 17:54
Mnie nie zainteresowało, bo raczej nie zajmuję się głębiej religią.
Montanaa dnia 04/07/2010 15:09
Sam fakt, że w książce przedstawione są chrześcijańskie metody obchodzenia Bożego Narodzenia pokazują, że ta książka ma tyle wspólnego z szatanem, co charłak z magią.
harrynet dnia 08/08/2010 21:11
artykuł ciekawy, autorka zna się, i ty zreszą tęż, skoro wychwyciłaś te elementy,
a ja nie zwracam na to nawet uwagi ;D
LaskaGinnyWeasley dnia 27/08/2010 16:05
Bardzo ciekawy artykuł smiley
Tylko dlatego, że w "Harrym Potterze" znajdują się symbole chrześcijańskie, rodzice pozwalają mi go czytać
Famous-Smile dnia 29/08/2010 20:20
bardzo dobry artykuł... chyba sięgnę po nią...smiley
Cedrik Lupin dnia 29/08/2010 21:35
książka naprawdę może być ciekawa, ale nie zgadzam się z 'oskarżaniem' Rowling za to iż umieściła w książce jelenia i feniks. Przecież mógł być to całkowicie przypadkowy wybór, by patronus Harry'ego przybierał postać jelenia (co za tym idzie, że jego ojciec przemieniał się w tę zwierzę), jak również jeśli chodzi o Feniksa. Zasłużone W.
weraep5 dnia 01/09/2010 16:14
Ciekawy pomysł na art. Jestem przeciwniczką tych wszystkich, którzy uważają, że HP jest satanistyczny i niezgodny z religią Chrześcijańską. To nieprawda. Nie dość, że te symbole, które wymieniłaś, to jeszcze symbolika ogólna: Harry umiera za przyjaciół i "zmartwychwstaje", miłość na miejscu nr 1, wartość przyjaźni itd.
Brawo, za wspaniały art.
remus1999 dnia 16/09/2010 17:16
To według mnie bardzo ciekawy artykuł. Co prawda ja nigdy nie uważałam Harrego Pottera za symbol antychrześcijański, ale o pewnych rzeczach po prostu nie wiedziałam. Na przykład o tym, że jeleń jest staro chrześcijańskim symbolem. Teraz będę miała naprawdę wiele argumentów dla tych, którzy uważają książki o Harrym za zło.
Ginevra_Ginny dnia 03/10/2010 10:41
Dziękuję za ten artykuł! Jestem wierzaca, a wiem , ze niektórzy księża są przeciwni tym wspaniałym ksiażkom o Harrym. Dzięki niemu uswiadomiłam sobie te rzeczy, o których napisałeś/aś. Harry wcle nie jest taki "bezbożny" jak niektórzy uważają.
GinnyW dnia 05/11/2010 09:46
Masz ode mnie Wielkiego W, bardzo mi się podoba Twój art, bardzo mnie zaciekawiłaś, choć przepisałaś to wszystko z książki
Nigdy nie myślałam o Harry'm jako chrześcijaninie, tylko po prostu jako o czarodzieju. Nigdy nie wiązałam tego ze sobą...
Val dnia 21/11/2010 19:09
No właśnie... trafiłeś w to, co mnie ostatnio dręczy. Masz u mnie Wybitny! Na marginesie: tak jak niektórzy moi poprzednicy, i jako katolik uważam, że głupstwem jest gadanie, ze czytanie HP grozi opętaniem oraz. Tej książki nie powinno się wiązać z religią! Amen!
rafalkrol10 dnia 22/12/2010 15:16
jeszcze jedną sprawą jest że czarodzieje mają świętego czyli św.Munga (jego imieniem nazwano szpital) ale tak poza tym to fajny art
ha96rry dnia 31/12/2010 11:58
Art fajny dowiedziałem się kilku ciekawych rzeczy. Zastanawiałem się o co chodzi z tym jeleniem. Dzięki że to wytłumaczyłas. Dam oczywiście W
Dawid2795 dnia 28/02/2011 15:32
Fajny art. ja uważam, że Joanne K.R. niepotrzebnie powiązała chrześcijaństwo w magią, ale jeżeli czarodzieje wierzą w Boga, a czarują dla rozrywko...to sami wiecie... smiley

Edit: Często też słyszałem, że samo lubienie książek i zafascynowanie nimi to grzech, ale to wielki błąd, przecież to jest postać fikcyjna, magia też (niestety smiley "żart"smiley i cały Hogwart, a więc nie powinni się wszyscy rzucać jak pies na kota ! smiley
germanotta dnia 14/03/2011 09:04
Hihi, zakaz czytania, bo są w Harry'm Potterze aspekty chrześcijańskie, wg mnie to dość dziwne... Bo czy to źle, że Harry wierzył w Boga?
apollo dnia 20/03/2011 19:27
co do art. się nie czepiam ,ale poruszanie treści religijnych i łączenie ich ze światem Harrego Pottera to już przesada .Za art. daję p
aga11511 dnia 03/04/2011 14:58
W
Glowny_Spierciozerca dnia 22/04/2011 06:45
Z chęcią kupię tą książkę. Wcześniej nie myślałam o takich rzeczach czytając Harrego Pottera
Glowny_Spierciozerca dnia 22/04/2011 06:45
Z chęcią kupię tą książkę. Wcześniej nie myślałam o takich rzeczach czytając Harrego Pottera
mrsRiddle dnia 25/06/2011 16:29
Nie zwracam uwagi na takie rzeczy. Czytam książki dla rozrywki, a nie rozszyfrowywania aspektów takich jak religia... Ale ogólnie za art masz W.
lucas dnia 19/07/2011 12:53
Bardzo ciekawy artykuł. Nigdy nie zastanawiałem się nad takimi rzeczami. Daję W
Lirella_Ravenclaw dnia 31/07/2011 15:58
Jeśli mam być szczera, to nie sądzę, żeby Rowling chciała sugerować wiarę Harry'ego poprzez ochrzczenie go (Harry jest ochrzczony, bo ma ojca chrzestnego? Błędny tok dedukcji). Zresztą, Harry sam był przecież ojcem chrzestnym Teddy'iego Lupina, a nie przypominam sobie, aby w siódmej cz. była jakakolwiek wzmianka o chrzcie! Lupin po prostu poprosił Harry'ego, aby był ojcem chrzestnym. Myślę, że tak samo było z Syriuszem
Chrześcijaństwo jest tak głęboko zakorzenione w kulturze i tradycji europejskiej, że nie sposób go ominąć. Nie sądzę, aby Rowling chciała na siłę wepchnąć do HP chrześcijańskie aluzje. Raczej chodziło jej o relacje dobro- zło, gdy wybierała takie, a nie inne zwierzęta. Chyba każdemu wąż kojarzy się z czymś złym, więc z tej racji pasuje do Voldemorta.
filius3flitwick dnia 18/08/2011 23:53
Ciekawy artykuł, daję P
Według mnie nie ma znaczenia powiązanie motywów z Harry`ego Potter`a chrześcijaństwem, ponieważ Boże Narodzenie i ojciec chrzestny to rzeczy tak oczywiste jak to że słonce świeci.
Pawelpiwo19 dnia 06/10/2011 18:03
Bardzo ciekawy artykuł . O niektórych rzeczach pojęcia nie miałem.
Cyzia_Malfoy dnia 06/11/2011 13:23
No to czego czepiają się ci, co myślą, że to niechrześcijańskie. Ciekawy art. W, za starania.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. -
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Wybitny Wybitny 68% [110 Głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 22% [35 Głosów]
Zadowalający Zadowalający 4% [7 Głosów]
Nędzny Nędzny 2% [4 Głosów]
Okropny Okropny 4% [6 Głosów]
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

anetta92
(Świetny czarodziej)
09/02/2012 19:52
hm, to nie to...

yersinia
(Ja latam...)
09/02/2012 19:45
Moze ma zly dzien albo cos i potrzebuje byc sama smiley

anetta92
(Świetny czarodziej)
09/02/2012 19:39
Ani na fb ani na gg ani telefonicznie jej nie moge dorwac ;<

yersinia
(Ja latam...)
09/02/2012 19:35
alette, stalo sie co?

anetta92
(Świetny czarodziej)
09/02/2012 19:16
ale co sie stalo sie ? ;o

alette
()
09/02/2012 19:07
Nie ma i nie bedzie. Nie bede pisac juz newsow sorry. Siema

anetta92
(Świetny czarodziej)
09/02/2012 19:06
czesc gnebuszku.


Archiwum
     
 

Copyright © 2006-2011 www.Harry-Potter.net.pl
Powered by PHP-Fusion, kasha theme by: sonar

Harry Potter - gra MMORPG
Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter