Tolkienowskie inspiracje - Książki

Harry Potter

Ostatnie Artykuły
Nawigacja
Ankieta
Które zwierzę ze świata Harry'ego Pottera chciałbyś posiadać?

sowę

kota

ropuchę

szczura

hipogryfa

smoka

trójgłowego psa

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.

Tolkienowskie inspiracje

Wpływ Tolkiena na literaturę fantastyczną jest tak
wielki, że czasami aż trudny do zauważenia, niczym gigant, który wydaje sie górą. Czytanie kluczem Tolkienowskim klasyki fantasy przenosi jednak zaskakujące rezultaty. Weźmy choćby na warsztat świat Harry'ego Pottera- analogii jest morwie, na przykład bliźniaczy magowie Gandalf i Dumbledore czy też upadłe zło, które odzyskuje siłę, czyli Sauron i Voldemort.
Znając losy Gandalfa, który, uznany za zmarłego, powrócił potężniejszy niż kiedykolwiek, możemy zaryzykować tezę, że w ostatnim tomie Przygód młodego Czarodzieja zmarły(?) Dumbledore znów wróci 'do gry'. Rowling, być może bezwiednie, jest bowiem tylko cieniem Tolkiena...

P.S Czekam na wasze opinie i komentarze
Tolkienowskie inspiracje
Harry Dawid Potter 21/05/2007 23:32
Czytano 5304 razy
Liczba komentarzy - 55
Wood dnia 22/05/2007 00:06
hmmm wątpię... może i Jo zaczerpnęła pewien wątek z twórczości Tolkiena ale z powrotem silniejszego Dumbledora ? Osobiście mam nadzieję, że duma Pani Rowling na to nie pozwoli
Herma33 dnia 22/05/2007 00:13
Czytałam Władcę Pierścieni i w pełni się z tobą zgadzam. Dodałabym także analogię między Frodem a Harrym, Samem a Ronem. Szkoda, że nie rozwinąłeś bardziej tego tematu. Mogłyby pojawić się bardzo zaskakujące dalsze porównania. Za pomysł daję W
Hermi-ona-nina111 dnia 22/05/2007 08:20
troche krotkie, ale jesli ona naprawde wzoruje sie na tolkienie, to moze Dumbledore powroci...wlasnie o tym jest moj FF, ktorego dotad nie przyjeli!! smiley
nindalf_black dnia 22/05/2007 09:18
Rowling nie jest cieniem Tolkiena...nie powinno się porównywać osób żyjących w RÓŻNYCH czasach...Dumbledore na pewno nie powróci w swoim ciele...W każdej książce fantasy są dwaj giganci...gdyby iść twoją nędzną tezą to możnaby uznać, że Harry jest taką samą postacią jak Frodo Baggins...bo i jeden i drugi jest mały i nosi ciężkie BRZEMIĘ...Jest zasadnicza różnica między HP a WP...HP to czasy współczesne, a WP to czasy średniowieczne...
Gruba Dama dnia 22/05/2007 11:06
Dumbledore umarł, i nie powróci...takie moje zdanie...juz predzej Snape okaze sie jednak dobry, lecz Dumbledore na pewno bedzie pomagał Harr`emu w jakiś sposób...
5yriusz Black dnia 22/05/2007 11:34
Myślę, że w swoich rozważaniach posuwasz sie ciut za daleko. W każdej bajce musi być uosobienie dobra i zła i nic na to nie poradzisz. A to jest niestety twój jedyny argument na zapożyczenia z tolkiena, więc...z przyjemnością oznajmiam, ze obaliłem twoją tezęsmiley Aha i jeszcze jedno...Dumby's dead baby, Dumby's dead...
Kate dnia 22/05/2007 12:47
CAŁOŚĆ PRZEPISANA Z "DZIENNIKA", dodatek Kultura, piątek 18,05,07, str 62. Czasami się wpada, Harry Davidzie :/
Kropka w kropkę. I szukaj tu sprawiedliwości... xD
Ethell dnia 22/05/2007 13:14
To nie ma nic, w kazdej opowisci fantasy jest ktos młody niedoświadczony, którynie zna swoich możliwości(np. Potter, Frodo) i jest tez jego mentor(Gandalf i Albus D.). No są tez i czarne charaktery czyli np. Voldemort, Suron, Saruman... Czyli ze fantastyka opiera sie na prostym schemacie: Głowny Bohater(zazwyczaj nieswiadom swoich umiejętności), Jego Mentor( przewaznie bardzo mądry strazec z siwą brodom) no i Czarny Charkter. Z tego korzystają wszyscy pisarze fantasy. No i to by było na tyle troche się rozpisałemsmileysmileysmiley
Dzikimmzpl dnia 22/05/2007 14:13
fajnie to zauwarzyles... nie ma co sie glowic czy Dumbledore powroci, bo to nie ma sensu takie gadanie...
GinnyPotter dnia 22/05/2007 14:55
Trudno mi coś powiedzieć bo nie czytałam trylogii Tolkiena, ale skoro jest tak jak mówisz to twoja teoria jest bardzo mozliwa
Herma dnia 22/05/2007 15:05
Hmm,Tolkien....Muszę przyznać,że w pewnym sensie się z Tobą zgadzam. Co do powrotu Dumbeldore'a to...No,cóż jestem zwolenniczką tego,że on jednak żyje. Art. dobry i nie odbiegłeś od tematu.Daję P.
Loony dnia 22/05/2007 15:33
chcialabym zeby dumby wrocil do ,next level' ale znajac pania rowling umarl juz na ,amen'(?) co do inspiracji tolkienem, moze takowe istnieja.O to wypadaloby sie zapytac samej autorki smiley
kajablack dnia 22/05/2007 16:52
Maszzupełna raccje,tzn ze Rowling mogła oprzec swoje ksiazki na podstawie ksiazek Tokiena. Bardzo lubie Władce i Hobbita i ja takze zauwazam podobienstwa.Gdyby nie to ze art jest taki krótki dałabym w,ale dam P
Pusia666 dnia 22/05/2007 17:06
Temat zaczyna się ciekawie tylko dlaczego tak krótko.Nie lubię rozwlekłych artykułów jednak zbyt krótkie też nie są najlepszesmiley
Vasco dnia 22/05/2007 17:42
W dupę się pocałuj z takimi zarzutami. To tolkien gówno co warte książki pisał.
Nie masz pewności że Jo kiedykolwiek widziała WP, sam bym nie wiedział nic o tolkienie gdyby nie film.
kaasssia dnia 22/05/2007 17:51
krótko ale mądrze ... podobaja mi sie argumany ktore przedstawiłes .. chociaz mogłoby byc ich więcej . ..
martuniapotterolog dnia 22/05/2007 17:51
e daj spokój Tolkien w ogóle nie ma żdżbła talentu rowling! in ona na pewno nie zryła by od niego!
kochamliv dnia 22/05/2007 18:29
masz absolutną racje czy ktoś tego chce czy nie to Tolkien zapoczątkował to wszystko i niech ten kto nie czytał jego dzieł się nie wypowiada!!!!!!!!!!!!!
ja uważam że władca pierścieni i hobbit to świetne książki ale oczywiście Harry też smiley
cho89 dnia 22/05/2007 18:49
ciekawy temat, więc mogłeś go bardziej rozwinąć. zobaczymy, ale wątpię, żeby Dubledore powrócił tak jak Gandalf.. jakby nie patrzeć - Gandalf spadł w przepaść, a Dumbli oberwał Avadą - to jest spora różnica..
ciekawie ale za krótko. daję P smiley
Olenkowo dnia 22/05/2007 20:49
Może jest jej idolem ;D Szkoda że taki krótki art bo ciekawy. Daję W
Monarcha dnia 22/05/2007 22:22
co dao mojej tezy to dumbledore nie powróci silniejszy lecz on sie tylko ukrywa i w późniejszej fazie historii on sie ujawni. rat w porządku daje P
Majandra dnia 23/05/2007 10:54
Króciutkie, nie odkrywcze bo każdy kto czyta wie o takich perełkach transferu Śródziemia na inne grunty, ale rozwinięcie tematu może być świetne więc ... P
Moony dnia 23/05/2007 12:12
Szkoda, że nie rozwinąłeś bardziej tego tematu. Oczywiście zgadzam się, że można znaleźć podobieństwa u Rowling i Tolkiena. Ale to chyba normalne. Tolkien stworzył tak rozbudowany magiczny świat, że wszyscy, którzy teraz piszą w podobnym klimacie muszą sie o niego otrzeć. Nie sądzę, żeby Jo podbierała tolkienowskie pomysły, ale pewna zbieżność jest nieunikniona.
Miss Bagwell dnia 23/05/2007 13:09
Ale odkrycie...wszyscy już dawno to wiedzą , ale czy Rowling rzeczywiscie tak zrobi tego nikt nie wie. Osobiście nie chciałabym.Dropsik umarł a to zmartwychwstanie...to tylko w biblii..
asia15963 dnia 23/05/2007 13:20
nie powiedziałabym ;/;/;/;/;/;/;/;/ ona pisze SAMA , raczej nie zżyna wątków od innych autorów,a to, że wymyśliła Dumbledore'a , a Tolkien Gandalfa może być tylko zbiegiem okoliczności
reformator dnia 23/05/2007 14:55
Nareszcie inne spojrzenie na tą książkę, bardziej krytyczne. Jednak myślę, że zapomniałeś o jednym porównaniu. Otóż Frodo i Harry. Obaj nie wiadomo dlaczego zostali "wybrańcami" którzy mają pokonać siły zła.smiley
Poza tym to very good.
Justysia-wisienka dnia 23/05/2007 15:29
fajny art. ja lubię czytać takie fantastyczne książki ponieważ mogę zapomnieć o tym cały siwecie beznadziejnym
Kathrina Shingo dnia 23/05/2007 18:08
ja wladcy pierscieni nie znam bo nie przeczytałam tylko poczatek filmu obejrzalam i stwierdzilam, ze jest glupismiley a co do Dumbla to nie ma szans zeby " wrócił do gry " jak to napisales, sama Rowling tak stwierdzila A ona wcale nie jest cieniem Tolkena wes sie koles nie gas smiley Ewentualnie odwrotnie smiley Za art dam Z
100_krotka dnia 23/05/2007 18:22
Ja również myślę, że Rowling się wzoruje trochę na Tolkienie i w dodatku te postacie... Ale jak dla mnie nie napisze powrotu Dumbledora smiley Uważam że Dumbledore będzie pomagał Harry'emu tak jak inni dyrektorzy Hogwartu dając mu radu przez portret wiszący w gabinecie dyrektora( obecnie McGonagall). Wiem że Harry nie ma zamiaru wracać do szkoły, ale na pewno ją odwiedzi...
Moniczka99 dnia 23/05/2007 18:51
Nie powiem, coś w tym jest, ale uważam to za zwykły zbieg okoliczności, podobieństwa policzysz na palcach jednej-dwóch rąk, a różnice pisałbyś cały tydzień ;p Byłoby ich naprawdę wiele smiley
Dlatego tylko Z... smiley
Silver dnia 23/05/2007 23:41
Oczywiście ze jest podobieństwo. Ludzie ruszcie lepetynami a nie wypisujcie bzdur w stylu "e daj spokój Tolkien w ogóle nie ma żdżbła talentu rowling! in ona na pewno nie zryła by od niego!" wypisze pierwsze jakie przyszly mi do glowy (oprocz tych co sa w arcie)
Wladca Pierscieni:
-zakazana puszcza
-pajaki (akurat w "Hobbicie" )
-czarni jezdcy
-fajkowe ziele Longbottoma
-zyjace drzewa

Harry Potter - analogicznie
-zakazany las
-pajaki w zakazanym lesie
-dementorzy
-N.Longbottom
-wierzba bijaca

a na koniec dodam jeszcze ze z opisow to Snape strasznie przypomina mi tolkienowskiego Grime
Albus12 dnia 24/05/2007 09:49
I tu Janosik się z tobą nie zgodzę...ale zgodzę się z Harrym Dawidem Potterem "Wpływ Tolkiena na literaturę fantastyczną jest tak
wielki, że czasami aż trudny do zauważenia, niczym gigant, który wydaje sie górą." pięknie to porównałeś. W każdej fantastycznej książce możemy doszukać się inspiracji z książek Tolkiena, bo przecież to on zapoczątkował tak gwałtowny wzrost w tej dziedzinie literatury: Opowieści z Narnii, Eragon, Seria Niefortunnych Zdfarzeń, a potem Harry Potter. I każda ta ksiązka zawiera coś z książek Tolkiena.
Porównam więc Harrego Pottera i Władcę Pierścienia;
Gandalf, a Dumbledore
Sauron, a Voldemort
i wielu innych...
Ale nie zgadzam się z opinią że Rowling jest cieniem Tolkiena. Są to dwa różne światy, Rowling ma inny styl pisania niż Tolkien.

Art jest na WYBITNY!
chrapak_kretorogi dnia 24/05/2007 12:31
art dobry, poprawny ale coś mi nie gra... obie książki jak równiez wiele innych tu nie opisanych mówi o walce dobra ze złem, wiec musi wystepowac czarny charakter jak sauron i voldi, główny bohater tez jest oczywisty... musi byc młody i niedoświadczony (harry, frodo) bo gdyby juz wszystko wiedzial to ksiazka nie mialaby sensu wiec obaj musza miec takiego jakby "patrona", pomocnika uczacego ich zycia (gandalf, dambluś)... myślę ze Rowling nie chciala odgapiac od tolkiena lecz tylko zachowac dobry styl, a zreszta co za różnicasmiley ważne ze jej ksiazki sa świetne smiley mimo to daje P
Ginny Potter 2 dnia 24/05/2007 13:00
jeszcze pare podobności
Fred & Goerge - Pipin i Merry
Hermi i Ron - Sam
Snape - Gollum
psz dnia 24/05/2007 14:38
nindalf_black ta ksiazka nie rozgrywa sie w tych czasach bo Syriusz zmarł w 1996 r. Ech dlaczego to musiałbyc ten rok??? Ale dobra nie bede sie rozklejać bo o to nie chodzi. Tak więc przechodzę do Arta. Arcik ciekawy choc mogłaś go jeszcze rozwinąć i dać o wiele więcej podobieństw smileysmileysmiley
luna_pomyluna dnia 25/05/2007 20:35
yyyy... odnoszę dziwne wrażenie że nie pisałeś tego sam... jakoś nie pasuje mi to do twoich innych wypowiedzi, ale cóż - pozory mylą. Ogólnie art fajnie napisany, ale nie zgadzam się z tym że Jo to cień Tolkiena, bo moim zdaniem książki Jo są o wiele lepsze (możecie mi powiedzieć że nie znam się na literaturze, ale książki Tolkiena po prostu mnie nudzą). Poza tym może Tolkien wpłynął na rozwój literatury fantastycznej, ale np. taka postać jak Dumbledore odgrywa ważną rolę w całej historii Pottera i książka nie obyła by się bez niego, a walka dobra ze złem jest w fabule wielu książek przed Tolkienem. Za arta dają Z - mógłbyś go bardziej rozwinąć.
SAPHIRA dnia 25/05/2007 21:05
ogolnie fajny,ale krotki smiley
daje niestety PO,codz chcialam dac Ci wiecej
mogles sie postarac smiley
Smierciojadek dnia 26/05/2007 19:37
dziwny ten art^^ niby napisany ładnie i zgrabnie, ale nie pasuje do Twoich poprzednich wypowiedzi w sb^^
ten temat możnaby trochę rozwinąć^^ ja tam nie czytałam żadnej książki Tolkiena, bo sa nudne^^Jo pisze o wiele lepsze i nie jest cieniem Tolkiena..
bella_basia dnia 26/05/2007 21:23
ciekawy pomysł, jednak można by to trochę rozwinąć... co do dumbledora to myśle i mam nadzieje że wróci, chociaż może nie z większą mocą...
apo co dnia 27/05/2007 14:17
Dumbledore ginie na oczach Harrego, żeby dać mu siłę - pokazuje mu drogę, zostawia wskazówkę i daje powód, żeby podążać tym śladem. Tak samo Gandalf, na którym wzoruje się Frodo - jest nowicjuszem, który ufa swojemu mistrzowi bezgranicznie. I również ginie w jego obronie, żeby mu uświadomić jego samotną walkę. Podobieństwa są niezaprzeczalne.
Moim zdaniem Dumbledore specjalnie sfingował swoją śmierć wciągając w ten plan Snape'a. Snape jest zbyt oczywiście dla wszystkich negatywnym charakterem, żeby JKR nie chciała wszystkich zaskoczyć jakąś rodzinną koligacją z Harrym lub czymś w tym stylu. W końcu okaże się że jest po stronie Harrego. Ja w to wierzę.
I daję W. Trzeba znać trochę literatury i umieć łączyć fakty. Przeczytanie jednej książki i obejrzenie filmu nie daje żadnej perspektywy.
milena dnia 27/05/2007 17:39
Tak, też o tym myślałam, tych analogii i wspólnych cech jest więcej... Gwardię Dumbledore'a i Zakon Feniksa można przecież uznać za coś na kształt Drużyny Pierścienia. Idea horkruksów, które trzeba zniszczyć, aby zabić ich właściciela, jest uderzająco wręcz podobna do samego Pierścienia Saurona, który Frodo musiał zniszczyć, by zabić władcę Mordoru. Podobnie Gollum - fałszywy przyjaciel, który jednak w ostatecznym rozrachunku okazał się pomocny, przypomina Severusa Snape'a - z tym, że nie wiemy, czy ten ostatni też w decydującym momencie pomoże Harry'emu.
Sabrina dnia 28/05/2007 13:46
Cała literatura opiera sie na inspirowaniu się innymi dziełami smiley Więc nie dziwi mnie, że Jo brała przykład z Tolkiena. Nie ma jak dobry przykład na stworzenie czegos nadzwyczajnego. smiley
Bratek1 dnia 29/05/2007 14:06
nie sądze aby, jak to nazwałes, Jo była cieniem tolkiena, mimo iż twierdzę że był on jednym z najlpszych pisarzy wszechczasów
anka_potteromanka dnia 15/06/2007 15:00
Gdzieś przeczytałam, że Potter to plagiat, że autorka ściągnęła wszystko z "Pana Kleksa" Ludzie dajcie spokój, niedługo będzie porównywać Harry'ego do kubusia puchatka....

A tak poza tym, to nawet jeśli Jo, szukałaby inspiracji w WP, to co z tego??? Harry Potter i tak jest the best!
Syriusz__Black_ dnia 25/06/2007 00:24
Rowling cieniem?? rowling rzadzi lepsza od kazdej ksiazki tolkiena HP najlepsza jest ale no moze aytorka w jakis sposob tez mysli aby nas tak zaskoczyc
LunaMadness dnia 31/08/2007 16:39
tolkien położył fundament pod współczesną fantastykę, Rowling ma świetny styl pełen humoru i wartkiej akcji. Rozczarował mnie ten artykuł, przecież podobieństwo WP i HP nie kończy się na takich banałach jak walka dobra ze złem, skoro sam stwierdzasz, że "analogii jest morwie"
MAJCIA707 dnia 01/12/2007 19:05
Tolkien pisał o czasach dawnych, a nasza pisarka rozegrala akcje w naszych(prawie)czasach.Książki Tolkiena są podobno bardzo cieżke do przeczytania.
isabelle99 dnia 29/03/2008 16:50
Nie prawda! Czytałam wszystkie części sagi Tolkiena począwszy od Hobbita. I wcale nie są takie ciężkie do przeczytania. Myślę że nie będzie tak samo jak z Gandalfem. Rowling na pewno nie odgapi.
Caner dnia 24/04/2008 18:46
Zgadzam z tobą całkowicie. Książki Tolkiena wcale nie są takie trudne ja je przeczytałam w wieku 10, może 11lat , i są super, każdy fan Fantasy powinien je przeczytać
Ktos13 dnia 09/05/2008 18:59
Ja sam zauważyłem jeszcze jedną inspirację Tolkienowską twórczością. W pewnej książce Tolkiena zwanej"Hobbit, czyli tam i z powrotem" w pewnym momencie bohaterowie zostają zaatakowani przez gigantyczne pająki. Trochę mi to wygląda na coś w rodzaju rodziny Aragogasmiley. A tak właściwie jest raczej niemożliwe żeby Dumbledore wrócił...smiley
harry mtrx1994 dnia 11/07/2008 17:31
Cieniem Tolkiena??Ty chyba śnisz!!Za ten artykuł daje O
t:





harry mtrx1994 dnia 11/07/2008 17:34






harry mtrx1994 dnia 11/07/2008 17:36
.........
........
.......
......
.....
....
...
..
.
klaudia0901 dnia 11/07/2008 18:28
szkoda ze taki krotki artykul
harrylosiek13 dnia 25/08/2008 18:34
Ale wymyśliłaś? Nie widzę żadnego związku>smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. -
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Wybitny Wybitny 15% [13 Głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 54% [45 Głosów]
Zadowalający Zadowalający 14% [12 Głosów]
Nędzny Nędzny 7% [6 Głosów]
Okropny Okropny 10% [8 Głosów]
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

KatieSparrow
(Charłak)
05/12/2008 11:55
Hay ;p

OLCIA
(Pracownik Ministerstwa Magii)
05/12/2008 09:52
O fajnie, ok pa.

Claire
(Dark Vampire)
05/12/2008 09:52
Nie, film dotyczy tylko pierwszej czesci. Nakreca najprawdopodobniej wszystkie czesci.

Ide sie zrobic na bostwo, pa ;]

OLCIA
(Pracownik Ministerstwa Magii)
05/12/2008 09:50
czyli ten film to jest sklejony z tych wszystkich czesci ksiazki, czy tez beda czesci?

Claire
(Dark Vampire)
05/12/2008 09:49
I tak chyba najlepsza jest trzecia czesc ;] A przynajmniej ja tak uwazam.

OLCIA
(Pracownik Ministerstwa Magii)
05/12/2008 09:49
dzieki bo wlasnie bede wiedziec czy ta ksiazka jest w bibliotece?

Claire
(Dark Vampire)
05/12/2008 09:48
Stephenie Meyer.


Archiwum
     
 

Copyright © 2006-2007 www.Harry-Potter.net.pl
Powered by PHP-Fusion, kasha theme by: sonar

Harry Potter - gra MMORPG
Tibia, Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter