Wielu z nas potteromaniaków prześciga się w teoriach i domysłach co nas czeka w ostatniej części HP a jedno z podstawowych pytań brzmi-kto zginie tym razem? J. K. Rowling nie omija w swoich ksążka tematu śmierci, wręcz przeciwnie, z tomu na tom giną coraz istotniejsze postacie a dobór "ofiar"zaskakuje nas coraz bardziej.
Już w pierwszym tomie, autorka wspomina o tragicznej śmierci rodziców Harrego a sam chłopiec uśmierca jednego z nauczycieli (prof. Quirrella). Ale to nie robi jeszcze na nas takiego wrażenia, przecież draniowi się to należało.
J. K. Rowlig powoli i metodycznie w kolejnych częściach swojej powieści potęguje nastrój grozy i niebezpieczeństwa, mamy już tego mały przedsmak w części trzeciej. Ale dopiero czwarty tom przygód HP przyniósł znaczące i nieodwracalne zmiany. Można śmiało powiedzieć, że śmierć Cedrika Diggorego, choć nie był on głównym bohaterem ksiązki, na zawsze odmieniła charakter całego cyklu. Historia o Harrym Potterze przestała być zabawną i miłą opowiastką o małym czarodzieju.
Od tego momentu jesteśmy już nieco oswojeni ze śmiercią, ginie przecież kilkoro drugoplanowych postaci (wspomnijmy choćby Franka Brycea). Jednak nie jeden z czytelników kilkakrotnie czytał scenę w której ginie Syriusz, nie mogąc uwierzyć, że Rowling "zabiła" właśnie jego. Śmierć tego bohatera była dużym ciosem zarówno dla pozostałych postaci, jak i dla nas samych.
Dumbledore jako jedna z najważniejszych, a za razem najpotężniejsza postać cyklu, wydawał się być całkowicie "bezpieczny". Większość z nas nie wyobrażała sobie części siódmej bez jego udziału, to on miał zagwarantować szczęśliwe zakończenie. Jednak nie doceniliśmy autorki, ona zagrała nam na nosie i w prowadziła w życie swój, tylko sobie znany plan.
Konkluzja wydaje się być prosta. Po pierwsze, nie ma wielkiego sensu dociekanie, kto zginie w następnej części, skoro autorka jest naprawdę nieprzewidywalna. Po drugie, nie miejmy złudzeń, skoro J. K. Rowling uśmierciła potężnego Dumbledora to nie będzie miała kłopotów z uśmierceniem kolejnych ważnych postaci, a kto tu jest najważniejszy... Odpowiedzi każdy może udzielić sobie sam.
vampirdnia 09/01/2007 16:41 Z tym sie zgodze... Ale w 6 tomie HP, irytował mnie moment, kiedy ginął Dumbledore... Błagał Snape'a. Potter go ostrzegał, że Severus jest nieprzewidywalny, ale kto uwierzy gówniarzowi. To jest nic, przecież Harry sam stawił czoła tylu niebezpieczeństwom, że napewno Snape by nie skinął palcem, aby czegoś takiego dokonać( Gdyby był nam iejscu Pottera).Okazało sie ,ze szacunek Dykrektora Hogwartu, a także jego zaufanie do każdej napotkanej osoby przyniosła mu tylko... Ironię losu i śmierć;/
Tiaradnia 09/01/2007 16:47 Chyba każdy był zawiedziony czytając jak Dumbledore błagał o litośc, ale czy dzięki temu historia nie jest ciekawsza...Rowling zadbała o aby historia do końca owiana była tajemnicą
Pawel_155dnia 09/01/2007 16:57 Moim zdaniem to byla juz troche przesada ze Dumbledore blagal o litosci
mruzkadnia 09/01/2007 17:44 hermioneczka wiem, ze to jest dobry sposób na zdobycie punktów, ale my na tym cierpimy. A to jest nie fear!!
James_Potterdnia 09/01/2007 17:49 mruzka a sama kiedys spamowalas
melancholiadnia 09/01/2007 17:57 Kurde, przyznam, że jest to jednen z najlepszych artów na te stronie. Mądre wypowiedzi i przede wszystkim sensowne. Bardzo mi sie podoba
melancholiadnia 09/01/2007 18:03 czarny@pan ale budujący komentarza :]
TomVdnia 09/01/2007 18:28 K... jak mnie to denerwuje jak ktos wpisuje taki dlugi ciąg emotikonów bo przez to się artykuł i cała strona wydłuża i jest do d...
TomVdnia 09/01/2007 18:33 artkuł super, sam chciałem napisać cos podobnego. To prawda, Dumbledore zawsze był potężny, wszystkowiedzący, zawsze to on był tą największą szycha i autorytetem. Jego błagane to był dla wszystkich szok (zresztą sama śmierć też). Fakt, że Dumby zginął trochę... żałośnie, ale dobrze, że w V tomie pokazął klasę. Gdyby Rowling nie zrobiła takiego
fighta Dumbledore vs Voldemort
to by było gÓpio.
TomVdnia 09/01/2007 18:35 Poza ttym jest jeszcze szansa że Dumbledore zginął na własne życzenie. A błagał tylko tak dla picu, żeby się śmierciożercy nie kapnęli, a Snape jest nadal Dumby'emu wierny i w ostatecznym starciu pomoże Harry'emu.
paulah88dnia 09/01/2007 18:56 nie wierze ze mu pomoze... gdyby chcial pomoc to nie zlozyl by wieczystej przysiegi. Mogl sklamac ze lord mu tego zabronil i czeka go za to kara.. ja juz od poczatku wiedziala ze dumbledore zginie.. po zawarciu tej przysiegi z drugiej strony ciekawe jest to ze ron na poczatku poiesci powiedzial "to dobrze ze snape jest nauczycielem obr. przd czar. maga bo zazwyczaj kazdy wytrzymuje tutaj tlyko rok;p "
Emitadnia 09/01/2007 19:39 Ja się zastanawiam...Kto będzie dyrektorem, bo nie pamiętam, żeby było napisane o tym w VI części. Rowling uśmierca może dltego, żeby pokazać jak Harry sobie z tym radzi (chodzi mi o bliskich Harrego), jak mały człowiek ma sobie poradzić z utratą kogoś bliskiego.
Asiuladnia 09/01/2007 19:55 Nie no super ten art.naprawde...podoba mi sie...
Avada_Riddlednia 09/01/2007 20:57 Art spoko ale na przyszłość pisz na samym początku że art jest ze sopjlerem bo nie wszyscy mogą chceć dowiedzieć się co będzie w 7 tomie nawet jeśli to są tylko przypuszczenia
hermiona22dnia 10/01/2007 12:50 ARTYKUŁ SPOKO ALE NIE POTRZEBNIE PISAŁAŚ CO BĘDZIE W 7 KSIĄZCE NAWET JESLI TY TAK MYSLISZ
Syriusz_Blackdnia 10/01/2007 13:21 super art myślę jednak że może to być Harry
Tiaradnia 10/01/2007 13:59 Może to dziwne, ale moim zdaniem nie zdradziłam w tym artykule nic konkretnego z 7 części, bądź inaczej ujmując, nic czego wcześnie byśmy nie wiedzieli. Wydawało mi się, że już wszyscy wiedzą, że w ostatniej części ktoś umrze. Nie rozumię też zarzutu:"niepotrzebnie pisałaś co będzie w 7 książce..."Chyba każdy ma prawo pisać co chce, ale na przyszłość postaram się dostosować do Waszych wymagań i dodam informację, że art. zawiera coś na temat części7.
kamciokdnia 10/01/2007 14:44 Nie ma wyjścia trzeba czekać na ostatnia książkę. W tedy się wszystko wyjaśni.
Lilydnia 10/01/2007 17:45 artykuł śliczny
moądre wnioski, ciekawie, chyba bezbłędów, ładnie stylistycznie...
jak dla mnie Rowling jest bezlitosna - zabic Syriusza i Dumbledora? straszne
TomVdnia 10/01/2007 18:19 Wielka Jo zabiera Harry'emu każdego:
1. najpierw rodzice
2. potem syriusz, którego tak krótko znał
3. i dumbek, który był jego opiekunem i... przyjacielem
prawie_jak_Emmadnia 10/01/2007 22:23 no zgadzam sie
moim zdaniem ile bym nie myslala i tak zgiie ktos kogo zupelnie nie podejrzewalam
chociaz w ostatniej czesci moze byc inaczej xDD
TomVdnia 11/01/2007 15:15 Pewnie zamordują Hedwigę i Krzywołapa i na tym się skończy
nimfadoraxDdnia 12/01/2007 20:41 TomV popieram xD I Świstoświkę!
A tak naprawdę to to wszystko wie jedeynie Rowling i musimy torszq poczekać zanim nam to zdradzi Nie ma innej rady !
A Artykuł fajny! I nie uważam, żeby było zawarte coś z 7 części... więc moim zdaniem zarzuty są bezpodstawne! Tiara tak 3maj!!!!
Nudadnia 13/01/2007 13:34 Jeden z najciekawszych artykulow na tej stronie.Moim zdaniem.Wszystko byloby fajnie jakby Harry siedzac przy stole w wielkiej sali mogl zobaczyc ten blysk w oku kochanego dyrektora ... shkoda ze tak nie bedzie.Super art.
Madzia_lilydnia 28/01/2007 20:04 Popieram opinię TomaV. Hedwigę, Krzywołapa, Świstoświnkę... Ale zauważcie, że zamordowali też psa (Syriusz) i Jelenia (James). Teraz przyszła kolej na szczura!!!
A może jeszcze na Panią Norris???????
Peevesdnia 10/02/2007 22:05 Najwieksza sila Dumbledore'a byla jego sila kochania niestety namiastka tego nijak nie podzialala na Severusa. Pamiętajmy Dumbledore zginie dopiero wtedy gdy nikt w Hogwarcie nie bedzie go potrzebowal, kto poprosi o pomoc zawsze ja otrzyma
Dumbledore99dnia 25/02/2007 19:54 no nawet dobre hhmm takie sobie
Gosiakdnia 09/05/2007 19:42 ja też trochę się zgadzam
kajablackdnia 13/05/2007 12:18 Ja do tej pory nie poogdziłam sie ze smiercia Syriusza, to był najwiekszy bład Jo
anka_potteromankadnia 03/06/2007 21:20 A ja ze śmiercią Dumbledore'a! Przecież on obok Harry'ego, Rona, Hermiony i Voldka jest najważniejszą postacią. A Jo go tak po prostu zabiła. I w ogóle nie mam pojęcia czemu uśmierciła też biednego Cedrika. Przecież on totalnie niczym nie zawinił! Ale ok, to Rowling wymyśliła sagę o Harrym i tylko ona ma prawo decydować o tym kto zginie w książce.
OLCIAdnia 21/06/2007 12:43 FAKTYCZNIE ZGINIE HARRY LICZMY SIE Z TYM
Ala10dnia 21/05/2008 20:09 Śmierć, życie, przyjaźń, miłość.
Może Rowling chciała wprowadzić w swój zaczarowany, nierealny świat nieco prawdziwych uczuć, emocji i kolei życia.
Według mnie to dobrze, bo nie można być pewnym, kto przeżyje, a kto zginie w kolejnej części.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. -
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Tibia, Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter