Harry Potter i Kamień Filozoficzny - gra

Gra Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Na początku XXI wieku świat zakochał się w młodym czarodzieju. Po wydaniu książki doczekaliśmy się ekranizacji filmowej, a po niej przyszła pora na grę. Harry Potter i Kamień Filozoficzny (ang. Harry Potter and the Philosopher's Stone) to pierwsza gra z serii przychód o Harrym Potterze. "Została wydana na większość znaczących platform: w 2001 roku powstały wersje na PC, Game Boy, Game Boy Advance i Playstation. Wersja komputerowa została następnie skonwertowana na platformy Mac (w 2001) oraz GameCube, PlayStation 2 i Xbox (w 2003).

Specyfikacja

Tytuł oryginalny: Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
Data premiery: Świat 16 listopad 2001
Polska 16 listopad 2001
Wydawca: Electronic Arts Inc.
Tryb gry: single player
Cena gry w dniu premiery: 129zł
Wymagania sprzętowe: Pentium II 350MHz, 128MB RAM, akcelerator 3D
Ocena redakcji: * * *
Wasza ocena: * * * *

Opis

i43.tinypic.com/2naoho9.jpg

Gra rozpoczyna się od dobrze znanej Pottermoaniakom historii o młodym czarodzieju. Dowiadujemy się, jak Harry stał się sławny, jak mieszkał u wujostwa, po czym dowiedział się, że jest czarodziejem i trafił do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Dopiero po obejrzeniu możemy zacząć grę.

i40.tinypic.com/2cf4bbt.jpg

Na początku, w sali wejściowej, wita nas dyrektor Hogwartu, Albus Dumbledore. Następnie spotykamy Rona, który zapoznaje nas ze swoimi starszymi braćmi - Fredem i Georgem. Bliźniacy udzielają nam kilku praktycznych rad i wskazówek, jak poruszać się po Hogwarcie. W zamian za pomoc, chłopcy proszą nas o 25 magicznych fasolek wszystkich smaków, które podobno są im potrzebne do eksperymentów magicznych. W zamian za słodycze dostajemy kartę z podobizną czarodzieja.

Nie jest to ostatnie spotkanie z braćmi. W dalszej rozgrywce pojawią się niejednokrotnie. Kolekcja kart liczy sobie 25 sztuk, możemy dostać je od bliźniaków lub znaleźć w różnych miejscach w szkole. Najtrudniej otrzymać ostatnią kartę, ponieważ trzeba mieć 24 pozostałe, 250 fasolek w swojej sakiewce i wykonać ostatnie zadanie w grze. W prawym, górnym rogu znajduje się poziom energii głównego bohatera. Uzupełniać możemy go poprzez znajdowanie czekoladowych żab, ukrytych w różnych zakamarkach.

i42.tinypic.com/1zmkql5.jpg

Po skończonym kursie udajemy się na lekcję Obrony Przed Czarną Magią z profesorem Quirrelem. Przed dotarciem do sali spotykamy szkolnego wroga Harryego - Dracona Malfoy wraz ze jego gorylami oraz przyjaciółkę Pottera - Hermionę i z nią idziemy na lekcję. Uczymy się pierwszego zaklęcia - Flipendo. Po czterech dobrze wykonanych próbach, nasz bohater zyskuje punkty dla Gryffindoru. Zaklęcie Flipendo służy do przełączania przycisków w ścianach oraz rozbijania różnych przedmiotów (wazonów, misiek), gdzie ukryte są fasolki. Po teorii czas na praktykę. Nasz bohater chodzi po szkole, rozbijając nowo poznanym zaklęciem różne przedmioty i zbiera magiczne gwiazdki, oraz słodycze. W tej części spotykamy pierwszych przeciwników, są to złośliwe gnomy, które próbują za wszelką cenę odebrać nam fasolki. Nie możemy zapomnieć o Irytku, który przez całą grę będzie się przewijał i nam dokuczał.Dalej spotykamy Prawie Bezgłowego Nicka, który pokazuje nam, jak zapisać grę.

i42.tinypic.com/2py2ijo.jpg

Następna lekcja odbywa się na błoniach z Madame Hooch. Mamy okazję polatać na miotle, a naszym zadaniem jest w jak najszybszym czasie przelecieć przez największą ilość magicznych okręgów. Jeśli uda nam się zaliczyć zadanie, w dowolnej chwili będzie mogli wrócić do treningów latania na miotle, co przyda się w kolejnych częściach gry. Pora na kolejne zajęcia, tym razem Hermiona uczy nas zaklęcia Alohomora pomagającego otwierać magiczne zamki. Tak samo, jak poprzednim razem, możemy uzyskać punkty dla domu. Później kolejnego czaru - Wingardium Leviosa - uczy nas profesor Flitwick. Dzięki temu zaklęciu będziemy mogli podnosić betonowe bloki i przestawiać je w inne miejsca. Po nauczeniu się zaklęć chodzimy po Hogwarcie zbierając fasolki, karty z podobiznami czarodziejów oraz oszałamiamy gnomy. Następnie czeka nas pojedynek z Draconem Malfoy'em na wybuchające cukierki.

i39.tinypic.com/975k4i.jpg

Po wygranej walce możemy udać się na lekcje zielarstwa z profesor Sprout. Zanim dostaniemy się do cieplarni, nasz bohater będzie musiał przejść przez labirynt gdzie spotka krwiożercze rośliny. Ta rozgrywka wymaga od gracza zręczności oraz sprytu. Na lekcji zielarstwa uczy się nowego czaru - Incendio, które pomoże nam pokonać rośliny, lecz musimy uważać, kiedy wybuchają wystrzeliwują kolce. Tak jak w poprzednich zadaniach: wspinamy się, odkrywamy tajemnicze przejścia, zbieramy cukierki oraz oszałamiamy gnomy i ważki. Po wykonaniu misji udajemy się na zewnątrz gdzie spotykamy Hagrida oraz Dracona, który zabrał Nevillowi przypominajkę. I znów mamy szansę polatać na miotle. Naszym zadaniem jest odebrać ślizgonowi własność kolegi. By go pokonać musimy przepychać się z Draco. Każde stuknięcie sprawia, że traci on energię. W nagrodę zostajemy przyjęci do reprezentacji Gryffindoru. Po wspaniałej gonitwie czas udać się do Hagrida, ale sprawa nie jest taka prosta. Po raz kolejny Harry będzie musiał zmierzyć się z różnymi potworami, tajemniczymi przejściami, by w końcu dotrzeć do przyjaciela. Gajowy pokazuje nam smocze jajo i prosi nas, byśmy zebrali dla niego ogniste nasiona. Udajemy się do jaskini pełnej wodospadów i kamieni, po których trzeba skakać. Oczywiście nie obędzie się bez przeszkód. Strzałki w pieczarze pokazują nam, gdzie odnaleźć magiczne nasiona. Zaraz po tej wyczerpującej wędrówce odbędzie się pierwszy mecz Quidditcha przeciwko Slytherinowi, gdzie Potter musi złapać złoty znicz. Trzeba uważać na latające tłuczki, które utrudniają mecz. Na tym kończy się łatwiejsza część gry, a gracz zaczyna trafiać na zadania trudniejsze wymagające większego skupienia.

i41.tinypic.com/1ys9wn.jpg

Profesor Quirrel uczy nas ostatniego zaklęcia - Lumos. Zadaniem czaru jest uruchamia gargulców, które będą tworzyć świetliste obłoki. Okazuje się, że przebiegły profesor przygotował długą trasę, w której będziemy musieli wykorzystać poznane wcześniej zaklęcia i umiejętności. Kolejne zadanie dostajemy od mistrza eliksirów - profesora Snapea, który każe zbierać nam potrzebne składniki do eliksiru. Po przebytej planszy, gdzie czekają na nas trudne wyzwania, okazuje się, że przybyliśmy za późno i zostają nam odjęte punkty.

i44.tinypic.com/2qa0h20.jpg

Następnie spotykamy Rona, który opowiada nam o wdarciu się trolla do szkoły. To jedno z ciekawszych zadań i bardzo lubiane przez graczy. Musimy uciekać przed trollem górskim, uważając na dziury w podłodze. Dobiegamy do łazienki dziewczyn, gdzie znajduje się Hermiona, którą musimy uratować. Następnie mamy mały przerywnik w postaci drugiego meczu quidditcha tym razem z Ravenlawem. Kiedy już złapiemy złoty znicz, dowiadujemy się, że przyszła pora na wypuszczenie smoka Hagrida. I tu zaczyna się nocna ekspedycja po szkole. Trzeba uważać. Woźny Filch i jego kotka, Pani Noris są ciągle w gotowości. Pod peleryną niewidką, która Harry dostał na święta musimy przejść niezauważenie do wieży astronomicznej, gdzie będzie na nas czekał brat Rona - Charile, który zabierze małego Norberta do Smoczej kolonii w Rumuni.

i43.tinypic.com/zmnj7p.jpg

Autorzy gry nieznacznie skrócili historię opisaną w książce. Po przebytej planszy ze smokiem, Harry Ron i Hermiona odkrywają tajemnicę Kamienia Filozoficznego i udają się do zakazanego korytarze na trzecim piętrze. Wyzwania są coraz bardziej wymagające. Kolejno mamy za zadanie uśpić trójgłowego psa grając melodię na flecie, który dostaliśmy od Hagrida, pokonać diabelskie sidła, zdobyć skrzydlaty klucz, dokończyć partię szachów oraz wybrać jeden z eliksirów. Jeśli tego dokonamy, czeka nas ostatnie zadanie, a zarazem najtrudniejsze - pojedynek z Lordem Voldemortem. By tego dokonać, trzeba zwalić mu kilka kolumn na głowę lub wykorzystać zwierciadło Ain Eingarp. Trzeba je tak ustawić, by śmiercionośne zaklęcie odbiło się od lustra i ugodziło Czarnego Pana.

W końcu Lord Voldemort przegrywa i znika. To już koniec gry. Słuchamy jeszcze historii o zakończeniu roku szkolnego oraz odkrywamy zagadkę, dlaczego Fred i George kazali nam zbierać tyle fasolek Bertiego Botta.

Podsumowanie

Według mojej opinii gra zasługuję na 5/10. Grafika nie zachwyca, lecz trzeba pamiętać, że powstała 2001 roku. Instalacja gry jest łatwa i przebiega szybko. Muzyka jest dużym plusem tej produkcji, nadaje jej magiczny charakter. Bez problemu mogą w nią grać młodsi jak i starsi, zapewnia rozrywkę na kilka godzin. Jest jednak nieco za krótka. Gra posiada różne ciekawe kody. Poruszamy się za pomocą strzałek, a zaklęcia rzucamy lewym przyciskiem myszki. Harry Potter i Kamień Filozoficzny to idealne rozwiązanie w długie, nudne wieczory.

Błędy dotyczące grafiki:

- Woda w fontannie w labiryncie zamiast spadać w dół, leci w górę.
- Momentami postać "wtapia" się w ściany Hogwartu.

Postacie występujące w grze

  • Harry Potter
  • Hermiona Granger
  • Ron Weasley
  • Fred Weasley
  • George Weasley
  • Oliver Wood
  • Albus Dumbledore
  • Rubeus Hagrid
  • Argus Filch
  • Filius Flitwick
  • Minerwa McGonagall
  • Neville Longbottom
  • Draco Malfoy
  • Gregory Goyle
  • Vincent Crabbe
  • Pan Ollivander - Wersja na PS2 i GameCube.
  • Filius Flitwick
  • Pomona Sprout
  • Severus Snape
  • Kwiryniusz Quirrell
  • Lord Voldemort
  • Rolanda Hooch
  • Percy Weasley - Występuje w wersji na konsolę PS2 i GameCube oraz w wersji na PC.

Magiczne stworzenia występujące w grze

  • Troll
  • Gnom
  • Trójgłowy pies
  • Pomarańczowy ślimak
  • Żółw ognisty
  • Hedwiga - PC oraz PS2 i GameCube.

Spis treści