Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Instagram
Facebook
Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

Ciasteczkowy Diler
14.07.2020 12:17
Moje liceum to w ogóle szkoła absurdów xD

Prefekt Naczelny Ravenclawu
14.07.2020 12:09
Ale fajną rangę mam

Prefekt Naczelny Ravenclawu
14.07.2020 11:49
U mnie grzyb w sali od przyrody/geografii
i spalenizna w sali od chemii po eksperymentach z roztargnioną chemiczką

Wyrodniaczek
14.07.2020 11:44
Only Dream, xD

u mnie w technikum były tylko mrówki w sali od polskiego. I szczury w piwnicy

Ciasteczkowy Diler
14.07.2020 11:23
Sam Quest, xD

Współpraca
Najaktywniejsi

1) Prefix użytkownikaAlette

Avatar

Posiada 59560 punktów.

2) Prefix użytkownikafuerte

Avatar

Posiada 55690 punktów.

3) Prefix użytkownikaKatherine_Pierce

Avatar

Posiada 44102 punktów.

4) Prefix użytkownikaShanti Black

Avatar

Posiada 42165 punktów.

5) Prefix użytkownikaania919

Avatar

Posiada 36930 punktów.

6) Prefix użytkownikaulka_black_potter

Avatar

Posiada 36316 punktów.

7) Prefix użytkownikaSam Quest

Avatar

Posiada 34526 punktów.

8) Prefix użytkownikalosiek13

Avatar

Posiada 33101 punktów.

9) Prefix użytkownikabatalion_88

Avatar

Posiada 31890 punktów.

10) Prefix użytkownikaMarcus Clinton

Avatar

Posiada 30822 punktów.

Losowe zdjęcie
Zobacz temat
Drukuj temat
(mini) Poradnik Fan Fiction
Angelina Johnson
Poradnik ten składa się z dwóch postów. W pierwszym zostaniesz zachęcony do pisania fan ficku. Tak, i to bez żadnego wyjątku. Przeczytasz ten Zachęcownik i wena spłynie na ciebie niczym fontanna Felix Felicis. Znajdziesz tutaj pomoc przy rozpoczynaniu pisania, tym bardziej jeżeli nie masz pojęcia jak w ogóle się za to zabrać. A jeżeli już jesteś w trakcie pisania, ale utknąłeś, to Zachęcownik rozwiąże i ten problem.


W drugim poście otrzymasz konkretne rady jak poprawnie pisać Fan Fiction. Zapoznasz się także z najczęstszymi błędami, popełnianymi przez autorów fan ficków. Jeżeli nie wiesz jak napisać "Harry'ego" (a może "Harrego"?), gdzie stawiać przecinki, czy drabble musi mieć koniecznie sto słów, a w ogóle to jesteś zielony we wszystkich technicznych aspektach pisania, zajrzyj tam. To pomoże. Serio, serio Eyebrows

Autorką tych świetnych grafik jest Paula Smith!




ZACHĘCOWNIK


www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikff1.jpg




Chcę coś napisać! Jak zacząć?

Kiedy zaczynamy przygodę z tworzeniem historii, często w ogóle nie wiemy za co się zabrać i robimy to w jakiś totalnie pokrętny, nieefektywny sposób. Tracimy czas na myślenie o czymś, co nie ma znaczenia, a szczególnie ważne aspekty ignorujemy, bo "jakoś to będzie". Trudno ocenić wagę poszczególnych aspektów, ale żeby jakoś poukładać to sobie w głowie, proponuję to, co znajdziecie w dalszej części.

Na samym początku muszę jednak podkreślić, że NIE MA żadnej recepty na napisanie opowiadania. Możemy kierować się pewnymi wytycznymi, ale one nie dadzą nam i tak żadnej gwarancji sukcesu. Ja mogę jedynie przedstawić moje rozwiązanie, ale ty sam ocenisz, w jakim stopniu zechcesz je wykorzystać i czy w ogóle.


Zanim sięgniesz po pióro, musisz zdawać sobie sprawę z dwóch rzeczy:

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.png Pisanie nigdy nie jest zmarnowanym czasem. Nigdy. Jeśli nawet nie osiągniesz oczekiwanego powodu i złośliwie nie weźmiesz sobie do serca żadnej rady, to i tak naturalnie podniesiesz swój poziom języka. Gdzie ci się to przyda? Chociażby podczas rozmów kwalifikacyjnych (poważnie) lub ze znajomymi (mniej poważnie). Bogate słownictwo, umiejętność wyrażania myśli to cenna umiejętność, którą najłatwiej zdobyć właśnie w ten sposób.

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.png Pisanie to praca. Kiedy w głowie pojawi się plan, cały proces tworzenia wydaje się bajką. Niestety prawdopodobnie nią nie będzie. Jeśli zdecydujesz się na długi fan fick, podczas pisania zmierzysz się z całą serią problemów, blokad tworzenia, znużeniem i znudzeniem czy zmęczeniem materiału. Akceptacja tego to podstawa. Na pewno przy długiej historii dojdzie do konieczności napisania sceny, na którą po prostu nie masz ochoty. Musisz przez to przejść i pod żadnym pozorem się nie poddawać. Bo najcenniejsza historia to ta, która znajdzie zakończenie, a nie ta, która spełni wymóg twórczego ideału.

Historia zaczyna się w głowie, więc zanim sięgniesz po pióro, musisz podjąć kilka ważnych decyzji:

1. O czym w ogóle będzie to opowiadanie - nie chodzi bynajmniej o plan działania, ale postaraj się w kilku zdaniach powiedzieć na głos, o czym ten fan fick w ogóle ma być. To ci odpowie na pytanie, czy nie warto zmienić nieco toru myślenia. Jeśli okaże się, że twoja twórczość to "losy Jenny, która poszła do Hogwartu", to nie wygląda to najlepiej. Podkreślam też, że to "o czym to będzie" nie jest opisem/reklamą, która nosi w sobie nutkę tajemniczości. Po prostu jak krowie na rowie wyłóż sobie fundament np. "Jenny idzie do Hogwartu, gdzie okazuje się, że nikt jej nie widzi. Dopiero po czasie zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę cały czas była martwa". Nie jest to opis piękny językowo, nie oddaje też kwintesencji przekazywanej opowieści, ALE już wtedy wiemy, o czym w ogóle chcemy pisać. Ten opis jest tylko dla ciebie, więc zrób go możliwie jak najprościej, ale i konkretnie.

2. Jak długa ma być ta historia - pozornie to błahostka i można sobie myśleć "no jak wyjdzie tak wyjdzie", ale moim zdaniem jest to błąd, który często prowadzi do porzucania opowiadania. Określ sobie ile mniej więcej stron ma mieć opowiadanie i porównaj to z tym, co kiedyś już napisałeś. Potem realnie oceń, czy z taką, a nie inną długością, dasz sobie radę.

3. Świat przedstawiony - w przypadku Fan Fiction problem nie jest aż tak rozbudowany, jako że najczęściej korzystamy z tego, co nam J.K.Rowling dała. Mimo to, musimy się zdecydować na czas i miejsce akcji (jeśli piszemy o Lily Evans, to na pewno nikt nie wysyła sobie maili i nie lata na błyskawicy) i stosowanie pewnych praw uniwersum. Pamiętaj, że czymś zupełnie innym jest niestosowanie pewnych reguł świadomie, a czym innym zrobienie tego z niewiedzy czy ignorancji.

4. Narracja - wybór narratora to podstawa. Można przeplatać ze sobą różne spojrzenia, ale musi to zostać zrobione świadomie i konsekwentnie. Możemy wyróżnić trzy podstawowe typy narracji:

a) narrator wszechwiedzący - czyli historia opisywana z perspektywy osoby trzeciej, która jest niejako obserwatorem wydarzeń i albo opisuje tę historię jako "widz" albo "autor". Jest często spotykana i dla większości początkujących autorów najłatwiejsza.
b) narrator pierwszoosobowy - piszemy wtedy historię jak pamiętnik, oceniając wydarzenia jako bohater, przekazując nie tylko samą fabułę, ale również (a może przede wszystkim) cały chaos emocji postaci. Tutaj ważne jest, by pamiętać, że bohater nie jest wszechwiedzący, a więc nie można opisywać nim czegoś, czego nie miał prawa zauważyć.
c) narrator w trzeciej osobie, z perspektywy bohatera - jest to narracja zawsze gdzieś pomiędzy tymi opisanymi wcześniej. Z jednej strony skupiamy się na akcji, z drugiej opisujemy tylko to, co widzi i myśli bohater.

Pamiętaj, że wybór narracji powinien być przemyślany, bo każdy sposób ma sporo plusów i minusów. Tak chociażby pisanie w pierwszej osobie pozwala nam o wiele lepiej poznać uczucia bohatera, ale z drugiej strony ogranicza obiektywne poznanie i ocenę tego, co ma miejsce wokół niego.

Bardzo częstym błędem popełnianym przez autorów jest mieszanie czasów oraz właśnie narracji. Pamiętajcie, że nie można w jednym zdaniu być narratorem wszystkowiedzącym, a zaraz potem zdecydować się na perspektywę bohatera. Jeśli chcecie narrację zmienić, musicie to zrobić z rozwagą i w odpowiednim momencie.

5. Bohaterowie - musicie zawsze wybrać głównego bohatera, jego towarzyszy, osoby mające znamienny wpływ na fabułę, ewentualnie jakieś postacie na dalszym planie. Należy pamiętać, żeby te najważniejsze osoby zawsze rozpisać - imię, wygląd, cechy charakteru (zalety i WADY), przeszłość/historia/rodzina, wpływ na akcję, cele/marzenia/motywacje, jego relacja z innymi bohaterami. To są podstawowe rzeczy, na które zwracamy uwagę przy poznaniu nowej osoby i tak samo czytelnik będzie oceniał naszego bohatera. Jeśli operujemy postacią stworzoną przez J.K.Rowling, to warto też napisać sobie, jaka ta postać jest i jak my ją widzimy.
Wydaje się trudne? Nużące? Pomyśl sobie, że skoro masz tylu bohaterów i nie umiesz ich opisać, to może warto tę liczbę zmniejszyć.

6. Cechy szczególne naszej historii - każdy chyba liczy na to, że jego historia będzie chociaż trochę oryginalna. Warto sobie napisać na kartce, co uczyni ją wyjątkową. Czy opiszemy elfy jako współczesną rasę obok czarodziejów? Może będą żywić się krwią smoków? Pamiętaj, że ta "unikatowośćr1; wcale nie musi polegać na tym, że dany wątek nigdy się nie pojawiał u innych autorów. W dzisiejszych czasach i obecnym dostępie do słowa pisanego, trudno wpaść na coś genialnego. Samo połączenie różnych rozwiązań, bohaterowie czy sposób prowadzenia fabuły mogą mieć o wiele większe znaczenie niż oryginalność pomysłu.

7. Plan akcji - ponieważ mamy już wszystkie pozostałe elementy, możemy wreszcie zabrać się za nadanie kształtu naszej kolorowej plastelinie.

a) plan powinien być zwięzły - nie ma co opisywać "kto co powiedział", chodzi jedynie o krótkie streszczenie.
b) plan powinien obejmować początek, główną akcję/punkt kulminacyjny, zakończenie - to jego tak naprawdę najważniejsza funkcja. On nam ma pozwolić doprowadzić historię aż do ostatniego zdania. Jeśli napiszemy plan do połowy, to pewnie w połowie się zgubimy.
c) plan nie musi obejmować całej historii ze wszystkimi detalami, a jedynie jej wątek główny - moja osobista propozycja jest taka, żeby dać sobie pole na wątki poboczne, stworzone później. Ta furtka pomoże uniknąć znudzenia własnym opowiadaniem.

Pamiętaj, że plan nie jest konieczny w przypadku miniaturek, gdzie istnieje małe prawdopodobieństwo, że zgubimy się w akcji. Tak samo podczas pisana nie musisz iść w 100% zgodne z tym planem. To ty decydujesz, o czym piszesz. Natomiast istnienie planu pomoże ci w sytuacji, gdy nie wiesz, co dalej zrobić, w którym kierunku pójść i jak w ogóle zbliżyć się do upragnionego zakończenia.

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.pngKolejny etap to po prostu zacząć. Pierwsze zdanie jest zawsze trudne, ale pamiętaj, żeby pozbyć się nawyku nieustannego poprawiania. Kiedyś może cię natchnąć na zmiany, a na razie najważniejsze to pisać, aż w końcu poczujesz, że żyjesz razem z bohaterami.

Nie zapominaj też, że pisanie to miłość i nic nie da Ci takiej frajdy jak wasza własna wyobraźnia.
Powodzenia
!
Alette
Edytowane przez Angelina Johnson dnia 13.12.2017 15:01
 
Angelina Johnson
PORADNIK FAN FICTION


www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikff2.jpg


www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.pngZ czym to się je? by nie stracić zębów?

Fan Fiction to rodzaj opowiadań pisanych przez fanów książek, filmów, seriali, w których wykorzystywany jest świat, a także często bohaterowie, stworzeni w oryginalnym utworze. Na stronie harry-potter.net.pl każdy fan fick jest opowiadaniem osadzonym w uniwersum Harry'ego Pottera, bądź wykorzystuje postacie z tego uniwersum, stworzonego przez J.K. Rowling. Oznacza to, że autorzy takich fan ficków muszą przestrzegać praw magii opisanych w książkach o Harrym Potterze. Przykład? Ich bohaterowie nie mogą wyczarować jedzenia znikąd - co jest zgodne z Prawem Gampa, o którym wspomina Hermiona Granger w książce Harry Potter i Insygnia Śmierci.

Czy to oznacza, że w moim fan ficku wszystko musi się zgadzać z książką?
Oczywiście, że nie. Musisz zachować tylko podstawowe prawa magii. Jednak losy twojego Harry'ego, twojej Hermiony czy twojego Snape'a mogą potoczyć się zupełnie inaczej niż w książce - Harry może okazać się synem Dumbledore'a, a Hermiona mieć płomienny romans z Draco Malfoyem. W swoim opowiadaniu rób co chcesz, pamiętając jedynie, że nie możesz niszczyć podstaw świata opisanego w Harrym Potterze.

Czy muszę wykorzystywać postacie z książek o Harrym? Czy mogę stworzyć własną postać?
Możesz stworzyć własną postać, ba, możesz stworzyć własną szkołę magii osadzoną np. w sercu tropikalnej dżungli.

Drabble - czy to musi być dokładnie sto słów? przecież sto jeden nie brzmi tak źle!

Drabble możemy podzielić na:
* minidrabble, które ma dokładne 50 słów
* drabble, które ma dokładnie 100 słów
* duodrabble, które ma dokładnie 200 słów
+ dodatkowo u nas możliwe jest dodanie mediumdrabble, które ma dokładnie 150 słów

Czy muszę liczyć słowa ręcznie?
Nie musisz. Jeżeli tworzysz swoje drabble w Microsoft Word, to on automatycznie zlicza ilość zapisanych słów [załącznik 1]. Zauważ, że mimo iż słów zostało napisanych trzy, Word policzył ich jako cztery. Microsoft Word i większość liczników słów znalezionych w internecie zlicza każdy myślnik jako osobne słowo! Jeżeli więc w swoim drabble masz myślniki, przed wysłaniem go do nas usuń wszystkie myślniki i dopiero wtedy sprawdź ilość słów. Niestety często się zdarza, że autorzy myślą, iż ich drabble ma równo 100 słów, a ma jedynie 99 przez jeden głupi myślnik. Bądź mądrzejszy!

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnik_fan_fiction1.png
załącznik 1 - licznik słów w Microsoft Word


Poza tym możesz wpisać w wyszukiwarkę google hasło "licznik słów", a na pewno znajdziesz strony, które policzą twoje słowa w drabble. Pamiętaj jednak o tych nieszczęsnych myślnikach - tam również myślniki są liczone jako osobne słowa.

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.pngJak powinien wyglądać fan fick? aby ludzie chcieli go przeczytać?

a) Nie będzie to nic odkrywczego, ale powinien mieć początek, rozwinięcie i zakończenie. Wystarczy, że zabraknie tylko jednego z tych trzech elementów, a czytelnik na pewno odczuje to negatywnie (mnie ssie w brzuchu ze złości, jak ktoś zapomni o początku!).

b) Ważne jest również, by był odpowiedni stosunek ilości dialogów do opisów. Tutaj trzeba znaleźć złoty środek. Czytelnicy nie lubią, gdy atakuje się ich niekończącym się dialogiem, np.:

- Hej Harry, jak się masz?
- Dobrze, a ty?
- Też spoko, widziałeś gdzieś może Hermionę? Nie mogę jej znaleźć...
- A ona nie ma czasem z rana zajęć z numerologii? Wydawało mi się, że widziałem ją wczoraj rano, wychodzącą z naszego pokoju wspólnego, z podręcznikiem
- Ej, dobra, nieważne, lecimy na śniadanie.
- Dobra! O, Neville, idziesz z nami na śniadanie?
- Jasne, czemu nie? Już zgłodniałem


Strasznie się czyta coś takiego. Ciężko nawet zrozumieć kto z kim rozmawia i kiedy, gdzie, a także o co na brodę Merlina tutaj w ogóle chodzi. Bez opisów nie da się napisać opowiadania. Bez dialogów da się napisać opowiadanie - chociaż bardzo wiele czytelników potrzebuje przerwania opisów jakimś zgrabnym dialogiem.

c) Bardzo często popełniany błąd, szczególnie przez początkujących pisarzy: zbyt długie bądź zbyt krótkie zdania. Przykłady:

Za krótkie zdania:
Harry Potter był Wybrańcem. Pokonał Voldemorta. Wygrał wojnę. Czarodzieje byli radośni. Hogwart ucierpiał. Tonks umarła. Remus umarł. Fred umarł. Zgredek umarł. Wszystko skończyło się dobrze.

Za długie zdanie:
Harry Potter, chłopiec wychowany przez mugolów, którzy go niecierpieli, na Privet Drive, najnudniejszej dzielnicy mugoli w Anglii, okazał się być Wybrańcem, który pokonał najpotężniejszego, zaraz po Albusie Dumbledorze, czarodzieja, Lorda Voldemorta, który stwierdził, że oczyści czarodziejów z krwi mugolskiej i pozabija wszystkie szlamy oraz mugolów, ale przegrał on z Harrym, który wygrał z nim wojnę i wszyscy czarodzieje byli bardzo radośni z tego powodu, mimo że zamek Hogwart bardzo ucierpiał i trzeba było go odbudowywać i mimo że umarło wielu bardzo dobrych bohaterów, takich jak Nimfadora Tonks, Remus Lupin, Fred Weasley czy wolny skrzat Zgredek, jednak mimo ich śmierci wszystko dobrze się skończyło i Harry był bohaterem.


Śmiało pisz zdania złożone, ale nie aż tak wielokrotnie złożone, ponieważ czytelnikowi zabierze dech w piersiach podczas czytania takich tasiemców. Natomiast zbyt krótkie zdania zupełnie nie wprowadzają w klimat opowiadania. Są suche, wyglądają jak wystrzały z karabinu. Unikaj ich.

d) Kolejna rada - opowiadanie nie może być za krótkie. To zniechęca czytelnika i uniemożliwia mu odpowiednie wczucie się w klimat, jaki budujesz. I zniechęca - po co w ogóle zaczynać czytać coś, co ma jedynie pół strony? Strata czasu, naprawdę. Jeżeli szanujesz swoich czytelników, dodawaj kolejne rozdziały bądź opowiadania nieco dłużej, ale zadbaj o to, by były odpowiednio długie. Dlaczego? Aby uniknąć pisania bezsensowych, krótkich rozdzialików o niczym. Na harry-potter.net.pl minimalna długość opowiadania, które nie jest poezją ani drabble, wynosi 1,5 strony w Wordzie.

e) Najczęściej łączone z krótkim opowiadaniem - tylko jedno miejsce akcji. Jeżeli piszesz miniaturkę, to oczywiście możesz wykorzystać tylko jedno miejsce akcji, np. Szpital Św. Munga. Jednak jeżeli piszesz opowiadanie z rozdziałami, to staraj się unikać pisania na zasadzie jeden rozdział - jedno miejsce akcji. Jeżeli nie umiesz płynnie przechodzić między miejscami akcji, posłuż się w swoim opowiadaniu przerywnikiem typu:
***

Rozdział, w którym zawarta jest np. jedna rozmowa w pociągu Hogwart Express to nuda. Nic tak naprawdę z takiego rozdziału nie wynika, nie zaciekawia on czytelnika, a ponadto czuć po przeczytaniu go spory niedosyt. Postaraj się więc łączyć miejsca akcji, nie pozwalając na to, by w twoich rozdziałach wiało nudą.

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.pngJak poprawnie pisać dialogi? aby nikt się mnie nie czepiał?

Po pierwsze i najważniejsze - ZAWSZE ODDZIELAJ MYŚLNIKI SPACJAMI. Przykład:

Zły dialog:
-Kocham cię, Ginny!

Dobry dialog:
- Kocham cię, Ginny!


Poza tym na pewno spotkałeś się z tym, że czasami na końcu dialogu stawia się kropkę, a czasem nie. Z pewnością nurtuje cię dlaczego tak jest. Otóż:
Dialog nie kończy się kropką, gdy występuje po nim czasownik oznaczający mówienie, np. krzyknął, powiedział, rzekł, mruknął, wrzasnął, szepnął, zapytał, spytał, odpowiedział, odparł itd. Co więcej, taki czasownik jest zawsze przed imieniem bohatera, np.

- Kocham cię, Ginny! - zawołał Harry z pasją.


Zauważ, że mimo iż dialog zakończył się wykrzyknikiem, nie jest on traktowany jako skończone zdanie, a więc czasownik "zawołał" zaczyna się od małej litery. Takie czasowniki oznaczające mówienie ZAWSZE zaczynają się od małej litery. Nawet jeśli występują przed nim wykrzyknik bądź znak zapytania. A tak wyglądałby ten dialog napisany nieprawidłowo:

- Kocham cię, Ginny! - Zawołał Harry z pasją.
- Kocham cię, Ginny! - Harry zawołał z pasją.


Dialog kończy się kropką, gdy czasownik nie odnosi się do wypowiedzi bohatera. Inaczej mówiąc, gdy nie ma on związku z wypowiedzeniem tego dialogu, np.:

- Nie zgadzam się z Ministrem Magii. - Zawiązał liścik na nóżce sowy i kazał jej odlecieć.

- Nie rozumiem dlaczego transmutacja musi być taka trudna! - Ron wyrwał kartkę z podręcznika i jęknął cicho.


Widzisz? To łatwe! Jak po dialogu kontynuujesz opis wypowiedzi, nie stawiasz kropki. W każdym innym wypadku ją stawiaj. A co z dialogami złożonymi? Tak samo! Jeżeli wplatasz między dialog narrację nawiązującą do niego, nie stawiaj nigdzie w środku kropek, np.

- Wyjąłem różdżkę - chwalił się Ron - i przywaliłem mu nią w głowę.
- Myślę - rzekła - że chyba trochę zmyślasz.


Jeżeli natomiast chcesz postawić kropkę w środku i tym samym oddzielić pierwszą część dialogu od drugiej, śmiało to zrób! Np.:

- Wyjąłem różdżkę - chwalił się Ron. - I przywaliłem mu nią w głowę.


Wtedy jednak drugi dialog zaczynaj od wielkiej litery. Zauważ też, że od tego, jak zapiszesz taki dialog, zależy jak w wyobraźni czytelnika będzie on wyglądał. Gdy wypowiedź Rona nie jest zakończona kropką w środku, wydaje się, że mówi on to jednym tchem. Po prostu coś opowiada. W przypadku drugim, gdy w środku postawiłeś kropkę, czytelnik ma wrażenie, że Ron na moment przerwał wypowiedź i dopiero po chwili dokończył ją mówiąc "I przywaliłem mu nią w głowę". Tak, interpunkcja ma moc!

www.harry-potter.net.pl/images/articles/poradnikfanfictionicon1.pngNienawidzę interpunkcji - co robić?
Masz przekichane.
A tak na serio, to wystarczy ci zapamiętać najważniejsze zasady (albo po prostu częściej tu zaglądać). Podam przykłady najczęściej popełnianych błędów przez autorów - postaraj się ich wystrzegać, a wszystko będzie dobrze.

Błąd 1 - nie rozumiem przecinków.
Przecinki są bardzo ważne, pozwalają prawidłowo przeczytać tekst. Ich brak bądź nadmiar stanowczo utrudnia czytania i wczucie się w opowiadanie. Nie bój się przecinków. A najważniejsze, to zapamiętaj gdzie zawsze stawiamy przecinek: przed że, ponieważ, więc, ale, bo, gdy, gdyż, lecz.

Poza tym stawiamy przecinek, gdy:
a) coś wymieniamy, np. Można tu było kupić kociołki, różdżki, pergaminy, eliksiry.

b) powtarzamy te same łączniki zdań, np. I tutaj się całowałam z Cedrikiem, i tam. albo Albo przestaniesz gadać na mojej lekcji, albo dostaniesz szlaban!
Zawsze wtedy stawiamy przecinek przed drugim łącznikiem.

c) rozdzielamy czasowniki w zdaniu złożonym.
Zdanie złożone to takie zdanie, które ma co najmniej dwa czasowniki (pojedyncze zdanie ma zaś tylko jeden czasownik). Wówczas te czasowniki należy rozdzielić przecinkiem, np. Poszedł do Wielkiej Sali, usiadł na krześle, wziął w dłoń widelec i zaczął jeść.

d) zwracamy się do kogoś bezpośrednio, np. I co o tym myślisz, Harry? albo Lubię cię, Zgredku. albo Słuchaj, ostatni raz pożyczam ci moją żabę! albo Czasem myślę, mój geniuszu, że masz prześwit między uszami.

e) w zdaniu coś wtrącamy lub dopowiadamy. Wtedy najczęściej używamy takich słów jak: na przykład, aczkolwiek, przynajmniej, zwłaszcza, a więc. Jeżeli są one użyte, by coś dopowiedzieć bądź wtrącić, wtedy stawiamy przed nimi przecinek, np. Uwielbiam Hogwart, zwłaszcza lochy. albo Część uczniów, np. Padma i Luna, uważają, że wróżbiarstwo to najlepsza lekcja.

Zasady zasadami, ale zdradzę ci trik, który i bez ich znajomości może tobie pomóc zaprzyjaźnić się z przecinkami. Kropka to duża pauza, prawda? Czytając na głos, zawieszasz przy niej głos. Przecinek zaś to krótka pauza, która pozwoli ci złapać oddech przed kolejną częścią zdania. Jeżeli nie jesteś pewny gdzie i czy w ogóle powinieneś postawić przecinek, przeczytaj swoje zdanie na głos i zauważ, gdzie naturalnie zrobiłeś krótką pauzę. Tam postaw przecinek. Spróbujmy na przykładzie:
Nigdy nie ufaj niczemu i nikomu jeśli nie wiesz gdzie jest jego mózg.
Harry Potter i Komnata Tajemnic

Bez przecinków czytasz to ciągiem i... to nie brzmi dobrze, prawda? A spróbuj przeczytać to na głos, dając mimowolnie krótkie pauzy tam, gdzie uważasz. A potem sprawdź czy dobrze to zrobiłeś:
Spoiler :: Pokaż
Nigdy nie ufaj niczemu i nikomu, jeśli nie wiesz, gdzie jest jego mózg.

Teraz przecinki ci nie straszne!

Błąd 2 - wielokropek ma wiele kropek.
A ile to jest wiele? Co najmniej dwa, prawda? Otóż w przypadku wielokropka to nieprawda. Wielokropek, wbrew nazwie, ma określoną ilość kropek - są to TRZY KROPKI. Nie dwie, nie cztery, nie dziesięć, dokładnie trzy. Bez wyjątku. Dlatego nie pisz tyle kropek, ile ci się naklika na klawiaturze, ale dokładnie trzy, np.:
I wtedy wszystko poszło źle...

Nieprawidłowy zapis:

I wtedy wszystko poszło źle.. / I wtedy wszystko poszło źle........


Błąd 3 - brak spacji między myślnikami.
Tego nie trzeba wyjaśniać - zawsze stawiaj spacje przed i po każdym myślniku.

Błąd 4 - uwielbiam wykrzykniki i znaki zapytania!!!!!!!!
Nie ma żadnej, absolutnie żadnej sytuacji, dla której powinieneś stosować więcej niż jeden wykrzyknik czy znak zapytania jednorazowo. Przecież to tak jakbyś jednorazowo stawiał podwójny albo nawet potrójny przecinek, widziałeś kiedyś coś takiego? Nie? To nie karaj nas tym: !!!!!!!!!!?????????, jasne???????!!!!!!!!

Błąd 5 - jak do jasnej anielki odmieniać imiona i nazwiska bohaterów HP przez przypadki?
To wyższa szkoła jazdy, ale poradzimy sobie i z tym.

Zasada 1 - Gdy na końcu imienia/nazwiska nie wymawiamy ostatniej litery, wówczas używamy apostrofu. Np. Snape (czytamy Snajp), wówczas piszemy: Snape, Snape'owi, Snape'a itd.

Zasada 2 - Gdy na końcu imienia/nazwiska znajduje się "y" i nie jest ono wymawiane w żadnym z przypadków, wówczas używamy apostrofu. Np. Harry czytamy z końcówką "y", ale już Harry'emu czytamy jako Harremu, a więc musimy dać apostrof.

Zasada 3 - Gdy wymawiamy końcówki w imieniu/nazwisku, wówczas nie używamy apostrofu, np. Dursley, Dursleyowie (Durslejowie), Dursleyom (Durslejom) itd.

To teraz wymienię:

Imiona i nazwiska gdzie stosujemy apostrof: Snape, Harry, Dumbledore, Neville, Moddy, Crabbe, Goyle, Riddle, Blaise. Przykład:

Harry
Mianownik [kto? co?]..........................Harry
Dopełniacz [kogo? czego?]...................Harry'ego
Celownik [komu? czemu?].................Harry'emu
Biernik [kogo? co?]........................Harry'ego
Narzędnik [(z) kim? (z) czym?]............Harrym
Miejscownik [(o) kim? (o) czym?]..........Harrym
Wołacz [o!)]..................................Harry!

Dumbledore
Mianownik [kto? co?]..........................Dumbledore
Dopełniacz [kogo? czego?]..................Dumbledore'a
Celownik [komu? czemu?]................Dumbledore'owi
Biernik [kogo? co?]........................Dumbledore'a
Narzędnik [(z) kim? (z) czym?]...........Dumbledore'em
Miejscownik [(o) kim? (o) czym?].........Dumbledorze
Wołacz [(o!)]................................Dumbledorze!

Imiona i nazwiska gdzie nie stosujemy apostrofu: Potter, Ron, Weasley, Hermiona, Granger, Seamus, Dean, Lupin, Black, Zabini, Draco, Malfoy, Ginny, Luna

Potter
Mianownik [kto? co?].........................Potter.................Potterowie
Dopełniacz [kogo? czego?]..................Pottera................Potterów
Celownik [komu? czemu?]...............Potterowi.............Potterom
Biernik [kogo? co?]........................Pottera.................Potterów
Narzędnik [(z) kim? (z) czym?]...........Potterem..............Potterami
Miejscownik [(o) kim? (o) czym?].........Potterze...............Potterach
Wołacz [(o!)]................................Potter..................Potterowie

Weasley
Mianownik [kto? co?].........................Weasley...............Weasleyowie
Dopełniacz [kogo? czego?]..................Weasleya.............Weasleyów
Celownik [komu? czemu?]...............Weasleyowi...........Weasleyom
Biernik [kogo? co?]........................Weasleya..............Weasleyów
Narzędnik [(z) kim? (z) czym?]...........Weasleyem...........Weasleyami
Miejscownik [(o) kim? (o) czym?].........Weasleyu..............Weasleyach
Wołacz [(o!)]................................Weasley...............Weasleyowie


Przydatne linki:
Dział Fan Fiction
Szukam bety
Jak dodawać u nas fan fick?

To już wszystko, co mam ci do powiedzenia. Mam nadzieję, że teraz pisanie fan fiction stanie się dla ciebie jeszcze łatwiejsze! Jeżeli jednak nie znalazłeś tutaj nurtującego cię zagadnienia, napisz Prywatną Wiadomość do Angeliny Johnson, a ona czym prędzej je tutaj opisze.
Miłego pisania i mnóstwo weny!
AJ
Edytowane przez Angelina Johnson dnia 13.12.2017 15:02
 

Podziel się z innymi: Delicious Facebook Google Live Tweet This Yahoo

Przejdź do forum:
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2020 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme by Andrzejster
Copyright © 2006-2015 by Harry-Potter.net.pl
All rights reserved.
Wygenerowano w sekund: 1.02