Bazyliszek - Stworzenia

Harry Potter

Ostatnie Artykuły
Nawigacja
Ankieta
Co sądzisz o filmie "Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II"?

Zdecydowanie najlepszy z serii!

Nie potrafię wybrać pomiędzy I a II częścią, film funkcjonuje najlepiej jako całość

Dobry, ale nie jest to moja ulubiona część

Spodziewałem/am się czegoś innego, zawiodłem/am się

Okropny!

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.

groundreport.com

Bazyliszek

Dzielny pasterz, obwieszony wieloma lustrami, wyruszył na przeciw oślizgłego, ogromnego gada, węża potwora. Trzymając w ręku jedynie swój kij do zaganiania owiec i niewielką ilość ulubionych cukierków na odwagę, wszedł do pieczary bazyliszka...

No ale wyjdźmy już z mroków średniowiecza i przejdźmy do tematu. A mianowicie: mówimy tutaj o bazyliszku, tak zwanym królu węży. Są bardzo rzadkie i niezwykłe, i posiadają ogromny szereg magicznych umiejętności. Cóż nie zacznę od jego szerokiej magicznej i fizycznej mocy... Na początek zajmę się jego pochodzeniem.

Takie monstrum powstaje raz na sto lat i mogło by żyć wiele setek lat, gdy by nie jego agresywna natura. Jak powstaje? Potrzeba czarodzieja hodowcy, który posiada siedmio letniego koguta oraz sporą populację ropuch lub węży. Czarodziej magicznymi umiejętnościami sprawia, iż kogut znosi jajo (jak to, się dzieje mnie nie pytajcie), poczym przez dziewięć lat musi znosić je wyżej wymieniony gad lub płaz.

Teraz przejdę do pewnej innej sprawy, którą rozpocząłem na samym początku, czyli tej dlaczego tak okrutny, zły, idt. jest bazyliszek. Może dlatego, iż jest wężem? Oślizgłym, wilgotnym, wijącym się gadem? Oj nie, to było by tylko obrzydzenie. Stwór ten po prostu może stać się śmiertelną bronią, bo każda z jego funkcji obronnych zabija. Śmiertelny jad rozprzestrzenia się natychmiastowo po ciele, jedyną odtrutką na niego są łzy feniksa. Jego wzrok sprawia, iż na zawsze możemy zostać spetryfikowani. Natomiast oddech gorszy jest od gazów cieplarnianych. Więc, sami rozumiecie.

Pozostały mi tylko dwie sprawy. Wygląd i występowanie w Harrym Potterze. Zaczniemy od cech szalonego stwora. Jak większość węży, bazyliszek jest mięsożerny i wydziela trujący jad. Ich charakterystyczną budową jest wydłużone ciało nieposiadające koniczyn. Mają zredukowany narząd słuchu, a ich oczy zamiast powiek pokrywa przezroczysta błona. Raz do roku zrzucają swoją skórę. Dużo o wyglądzie wewnętrznym niemożna powiedzieć, jedynie tyle, iż miały agresywną naturę. Myślę, że w pewien sposób wyobrażacie sobie wielkiego węża z dwoma bardzo długimi i ostrymi kłami.

W sadze Harrego Pottera spotykamy się jedynie z wyglądem węża o ogromnych rozmiarach i na tym pozostańmy. Król węży pojawia się w serii w tomie drugim, Harry Potter i Komnata Tajemnic. Legenda głosi, iż Salazar Slytherin nie akceptował przyjmowania uczniów o krwi nieczystej, co wytworzyło spór między nim a resztą założycieli Hogwartu. Postanowił odejść ze szkoły i właśnie wtedy pozostawił tam potwora, który miał na celu wytępienie szlam. Tylko potomek mrocznego założyciela Szkoły Magii i Czarodziejstwa mógł władać nad stworem. Jak każdy wie, Harry pokonał bazyliszka, uratował Ginny i wszyscy byli szczęśliwi.

Ciekawostki na temat bazyliszków:

- może dorastać do pięćdziesięciu stóp długości.
- jad bazyliszka jest jedną z najsilniejszych substancji niszczących (może zniszczyć nawet horkruksy).
- tylko bezpośredni kontakt wzrokowy z tym monstrum powoduje śmierć.
- bazyliszek jest śmiertelnym wrogiem pająków.
- za twórcę węża potwora uważa się Herpo Głupca.
Bazyliszek
Ghast 03/03/2010 00:01
Czytano 4863 razy
Liczba komentarzy - 38
adelahp dnia 03/03/2010 15:26
ciekawe...
stworzenie to odegrało dużą rolę w drugiej części Harrego Pottera i dobrze się czegoś o nim dowiedzieć. zaskakujące jest to, jak bardzo różni się bazyliszek z Harrego a jak ze starych legend...
PS mam nadzieję że nikt nie będzie mieć ochoty wyhodować bazyliszka nawet Hagrid
Nika13-23 dnia 03/03/2010 18:08
Hehe adelahp... Nigdy nie wiadomo na jaki pomysł wpadnie Hagrid.smiley

A co do artykułu, to bardzo ładnie napisany. Nawet dziecko go zrozumie (to jest oczywiście plus). Mam tylko jedno zastrzeżenie: na końcu napisałeś, że tylko bezpośredni kontakt wzrokowy z bazyliszkiem prowadzi do śmierci, a z czwartego akapitu wynika, iż zostaniemy tylko spetryfikowani. Mogłeś to sprecyzować.
Ghast dnia 03/03/2010 18:29
Zrobiłem tak bo: w legendach o bazyliszku jest napisane, że można zostać zamienionym w kamień. A petryfikacja to utrwalenie czegoś w danej formie.
Chodziło mi o to, jak spojrzymy bazyliszkowi prosto w oczy to tego procesu już odwrócić się nie da, natomiast gdy zobaczymy przez jakiś filter to, jest odwracalny.

Hmm... W sumie masz trochę racji, mogłem jakoś inaczej to sformułować.

MC


pooolos
losiek13 dnia 04/03/2010 23:17
Mam jeden zarzut. Dlaczego przy pisaniu oparłeś się tylko na jednym źródle? Owszem twój art i miałeś do tego prawo ;p Ale dla mnie nie ma zbyt wielkiej wartości. Mogłeś napisać, że róznie jest z tym "powstawaniem" bazyliszków. Jednak porównując ten artykuł do innych, któe były kiedyś na stronce na ten sam temat, dam Ci Z ;p

Edit: Ja wcale nie miałem na mysli pisania o bazyliszku z polskich legend ;p O twoim "królu węży" są też inne informacje np: o jego "powstaniu" tak jak napisałem wyżej.
Mistrzyni "pisze" jest błędem ;p "jest napisane" to jedyna poprawna forma...
Ghast dnia 05/03/2010 02:44
Groteskowym zadaniem było by opisywanie ogromnego kurczaka, pokrytego łuskami i ze smoczym ogonem, który zieje ogniem. Nie oparłem się na jednym źródle ale głównie na tym ponieważ opisywałem "króla węży", a nie króla kokoko-węży.
Mistrzyni_Afrytow dnia 05/03/2010 19:58
Wiecie, mnie na początku uderzyło że bazyliszek to według Rowling wąż. To zupełnie niepojęte. Ja święcie wierzyłam, że bazyliszek to w rzeczywistości smok. ; )
Artykuł jak to artykuł, nic szczególnego. Co prawda forma jest dośc wyjątkowa jak na tego rodzaju 'arcydzieła', ale mi niestety ona nie podchodzi. Wydaje mi się takie sztywne to 'No ale wyjdźmy już z mroków średniowiecza (...)', 'Pozostały mi tylko dwie sprawy' itp. Chociaż może po prostu jestem przeczulona.
Daję Z.

I forma 'piszę' jest chyba obecnie również poprawna.
Mala Czarna dnia 05/03/2010 20:40
Dla mnie jest równie poprawna jak "przyszłem" i "wyszłem".
Ghast dnia 06/03/2010 00:17
Mając już ten przywilej edycji postów to, mogłaś go wykorzystać, a nie bez sensu spamować... Tym bardziej, że innym normalnie kasujesz posty. :>
Hermiona_fanka4 dnia 06/03/2010 15:48
Myślę, że całkiem fajnie opisałeś/łaś temat bazyliszka. Jedno mnie tylko 'przeraziło' uczniów o krwi nieczystej to takie zbyt... czysta krew; brudna krew, mugolskie pochodzenie . Niezbyt fajnie to moim zdaniem zabrzmiało... Wydaje mi się, że lepiej zabrzmiałoby np. mugolskiego pochodzenia, czy coś takiego.
Ale to nie ja jestem autorką tefo arta, więc nic mi do tego. Swoją drogą jest bardzo fajny smiley
HermionaGranger2010 dnia 10/03/2010 16:54
Hermiono_fanko4. Zgadzam się z Tobą, choć śmiem zauważyć (o matko, chyba wiersze zacznę pisaćsmiley), że wyrażenia typu ''czysta krew'' czy ''brudna krew'' wielokrotnie występowały w HP. Ogólnie artukuł całkiem-całkiem. Za malutkie niedociągnięcia stawiam P.
darka556 dnia 12/03/2010 13:17
Ale gdy spojrzysz mu PROSTO w oczy to zostajesz zabity a nie SPETRYFIKOWANY. Spetryfikowany zostajesz natomiast gdy go zobaczysz ale przez coś.
A co do artykułu fajny. smileysmiley
Gwenog_Jones dnia 12/03/2010 17:55
(...) poczym przez dziewięć lat musi znosić je wyżej wymieniony gad lub płaz. Nie "znosić" tylko wysiadywać.. ;]
Alys dnia 12/03/2010 18:23
Powinny być też inne Bazyliszki oprócz tego w Hogwarcie bo skoro raz na sto lat, a umieścił go sam Salazar...A on raczej stary nieżyjący dziad jest ;p
_Angela_ dnia 12/03/2010 21:08
No dużo się z tego dowiedziałam. Ale nie obeszło bez błędów. "bez koniczyn"??? Raczej kończyn, ale i tak daję W
Malgo1997 dnia 13/03/2010 14:20
Bardzo fajny artykuł. Początek oryginalny, wciągający w "nastrój" całego artu.
Szczególnie podobał mi się fragment o powstawaniu Bazyliszka. Myślałby kto, żeby zwykłego węża wsadzić do kociołka z eliksirem i już. A do stworzenia takiego wyspecjalizowanego - jak sam wspomniałeś- zabójcy, potrzeba wiele lat ciężkiej pracy.
Załóżmy na przykład, że sam chciałbyś wszystko kontrolować: trzymać koguta od kurczaczka, doglądać wysiadywanego jajka, itd. Na pniu zeszłoby 16-17 lat. Po prostu trzeba mieć pasje, która nie gaśnie
Nie podobał mi się tylko jeden niewielki fragmencik:
"Może dlatego, iż jest wężem? Oślizgłym, wilgotnym, wijącym się gadem? Oj nie, to było by tylko obrzydzenie."
Nie zgadzam się z tą opinią. Według mnie, węże to wspaniałe i fascynujące stworzenia, posiadające ciekawe możliwości i umiejętności.
Jednakże mając na uwadze, że to wolny kraj i każdy może wyrażać swoją opinię bez większych konsekwencji, powiem tyle:
!Wybitny!
lunalovegood555 dnia 13/03/2010 20:46
Nawiasem mówiąc fajny artykuł, ale było trochę niezrozumiałych zdań. Np. kiedy spojrzy się w oczy bazyliszkowi to się umiera, a spetryfikowanym zostaje się gdy zobaczy się odbicie albo przez coś sie go zobaczy. Było parę błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Mogę dać najwyżej P.
Vocem dnia 14/03/2010 16:05
A właściwie skad wiecie, że za twórce Bazyliszka uważa sie Herpo Glupca?
Hermiona_fanka4 dnia 15/03/2010 13:48
Vocem: A czy ty wiesz,że jest coś takiego jak wikipedia, wikia lub... (tego nie wymagamsmiley) nonsensopedia? Jeśli nie wiesz, że takie strony istnieją to jest mi bardzo przykro.
Hermiona_fanka4 dnia 15/03/2010 13:55
Aha: "król węży" wydaje mi się... sorry, nie wydaje- wiem, że ta nazwa jest żywcem z wikipedii No tak jak niektóre wiadomości, ale czym by było życie, bez naszej kochanej cioci Wikipedii ? smiley
Hogsmed dnia 15/03/2010 20:12
Ta nazwa pochodzi z książki, Wikipedia nie wymyśla faktów ona je zbiera i opisuje. No może źle się wyraziłem to ludzie zbierają fakty i wstawiają je na wiki. Opis bazylego bardzo fajny, zawsze interesował mnie jego sposób powstawania.
Ana_Black dnia 19/03/2010 20:30
Ja myślałam, że bazyliszek wykluwa się z kurzego jajka podłożonego ropusze, ale dobra. Mogłeś napisać, że osobie spetryfikowanej przez bazyliszka należy podać sok z mandragory.
karollorak dnia 19/03/2010 21:16
Tak, zgadzam się z Aną_Black, mogłeś dodać tę uwagę, ale art poza tym jest bez większych zastrzeżeń. Nie będę wymieniać co mi się podobało bo to by zajęło dużo miejsca... smiley Myślę, że z czystym sumieniem mogę postawić W smiley
Ghast dnia 21/03/2010 20:35
Vocem: A czy ty wiesz,że jest coś takiego jak wikipedia, wikia lub... (tego nie wymagamsmiley) nonsensopedia? Jeśli nie wiesz, że takie strony istnieją to jest mi bardzo przykro. [Dead]


Wiedz też, że jest coś takiego jak oficjalna strona J.K. Rowling...
Marta_96r dnia 28/03/2010 18:09
Bardzo fajny artykuł, tylko że zainteresował mnie jedna rzecz. Na końcu napisałeś że cytuję
"- za twórcę węża potwora uważa się Herpo Głupca."

szkoda że tego jakoś w miarę możliwości nie rozwinąłeś bo ja o tym fakcie kompletnie nic nie słyszałam.

Ale tak to fajny artykuł więc daje W .
kokoszka dnia 03/04/2010 13:26
Beznadziejnie napisane, za dużo skrótów typu "itd, itp", zbyt ogółnie napisane, bez charakteru,takie sobie fiu fiu, uleci z wiatrem i go nie ma.
to byloby na tyle, daje z
karoline84 dnia 25/04/2010 19:12
bardzo ciekawe ale mam jedno ale na początek powiedziałeś że można zostać spetryfikowanym od patrzenia w oczy bazyliszka błąd to to że można umrzeć spetryfikowanym zostaje się wtedy gdy spojrzy np. w odbicie lustra bazyliszka lub jak zobaczysz go w kałuży daję wybitny
Freya 20 dnia 26/04/2010 23:16
Wzrok nie petryfikuje, lecz zabija. Dopiero, kiedy spojrzysz przez coś (np. Hermiona-lusterko, Pani Norris- woda, itp.), zostajesz spetryfikowana. smiley
pannamalfoy dnia 02/05/2010 20:31
tak się teraz zastanawiam... czemu właściwie Hagrid nie wpadł na to, żeby wyhodować sobie bazyliszka. założe się, że jego zdaniem to takie "milusie" stworzonko smiley
Meropa97 dnia 25/05/2010 12:37
Art jest ciekawy . Bardzo dobrze mi się go czytało.
Popieram Nike. Pozdrawiam serdecznie . Stawiam PO. smiley
lichotak dnia 25/05/2010 20:53
bardzo ciekawy artykuł przypomniała mi się komnata tajemnic no ale nie rozumiem ostatniego zdania - za twórcę węża potwora uważa się Herpo Głupca. o co w tym chodzi?

ocena:WYBITNY
Sectumsempra000 dnia 31/05/2010 17:55
Trochę masło maślane, ale to nie szkodzi... Podoba mi się ten pomysł z cytatem we wstępie-taka retrospekcja... Fajne te ciekawostki.
panna-granger dnia 04/06/2010 20:13
ten wąż zawsze mnie fascynował. w innych przypowieściach jest opisywany jako kogut o ogonie smoka, skrzydłach nietoperza, kłach węża i wyłupiastych, żółtych ślepiach.
remus1999 dnia 29/06/2010 16:39
Co prawda to prawda. To prawdziwe monstrum swoją naturą stworzone do zabijania. A ten koleś co go stworzył... Czytałam o nim w ,,Fantastycznych zwierzętach i jak je znaleźć" Swoją drogą nie był z niego człowiek najbystrzejszy.
My-lai dnia 23/08/2010 15:37
Bazyliszek to chyba najmniej lubiane przeze mnie stworzenie z Harrego. Tak boję się węży, że na samo wyobrażenie robi mi się niedobrze.
A artykuł napisany jest bardzo szczegółowo, doceniam trud, miło się czytało smiley
feniks18 dnia 15/01/2011 20:33
Ciekawe... Nic dodać, nic ująć...smiley
Amycus dnia 08/07/2011 20:43
Artykuł bardzo dobrze napisany. Było trochę błędów ale zostały już wymienione więc nie będę się w tej kwestii rozpisywał. Zaciekawił mnie fragment na temat powstawania bazyliszków. Daję W. I mam takie filozoficzne pytanie, może ktoś mi odpowie:
Bazyliszek rodzi się raz na sto lat. Załóżmy, że dwadzieścia lat temu urodził się kolejny. Teraz ktoś chce wyhodować następnego. Czy w takim razie nic z tego nie wyjdzie tylko dlatego że od narodzin ostatniego bazyliszka nie minęło sto lat?
Lawerna dnia 29/08/2011 21:55
Niezłe pytanie Amycus. A co chcesz takiego bazyliszka
Amycus dnia 27/09/2011 21:27
Gdyby to było możliwe to chętnie, zabierałbym do szkoły smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. -
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Wybitny Wybitny 60% [40 Głosów]
Powyżej oczekiwań Powyżej oczekiwań 22% [15 Głosów]
Zadowalający Zadowalający 12% [8 Głosów]
Nędzny Nędzny 0% [Żadnych głosów]
Okropny Okropny 6% [4 Głosów]
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Sann
(Wyśmienity mag)
08/02/2012 16:19
Dokladnie smiley a co?

alette
()
08/02/2012 16:16
Sann?

Sann
(Wyśmienity mag)
08/02/2012 16:13
czesc misiaki :*

Esey
(Abhorsen)
08/02/2012 12:27
nie chcesz gadac, to nie, ransz me serce smiley

Esey
(Abhorsen)
08/02/2012 12:16
HEJ HO

alette
()
08/02/2012 12:10
ha ha ha strasznie smieszne

gnebi
(Świetny czarodziej)
08/02/2012 10:30
Gdybym mogla zmieniac rangi to bym ci kreske pionowa dodala :>


Archiwum
     
 

Copyright © 2006-2011 www.Harry-Potter.net.pl
Powered by PHP-Fusion, kasha theme by: sonar

Harry Potter - gra MMORPG
Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter