W dniu dzisiejszym zawiadomiono nas, że autor książek dla dzieci, Adrian Jacobs rozpętał wojnę. EDIT: Teraz już wiemy, że Jacob zmarł w 1997 roku, a całą sprawę rozgłaśnia jego rodzina. Czyli nie ma mowy o chęci zysku. Złożono wniosek oskarżający BLOOMSBURY (angielskiego wydawnictwo książek o Harrym) o naruszanie praw autorskich, włączając do sprawy także JK Rowling, bowiem to o jej książkę toczy się sprawa. (Mowa o Czarze Ognia) Rodzina oskarża, że Jo skopiowała kilka wątków z jego książki - The Adventures of Willy the Wizard-No 1 Livid Land. Jak donosi Bookseller, obie książki opisują przygody głównego bohatera, Williego w Adriana, a Harry'ego w Rowling. Obaj bohaterowie są czarodziejami, którzy uczestniczą w konkursie i zwyciężają. To nie jedyne podobieństwa - podobny jest także sposób przemieszczania się chłopców, bowiem do tego celu wykorzystywany jest pociąg. Wszystko wskazuje na to, że Jo sama nie wpadła na te pomysły. Dodajmy, że książka Adriana została wydana 10 lat przed opublikowaniem pierwszego dzieła Jo, a 13 lat przed "Czara Ognia".Bloomsbury skomentowało całą sprawę tak, że oskarżenie jest całkowicie bezpodstawne i zostanie szybko załatwione. Nie mniej jednak zdajemy sobie sprawę, że Rowling ma do dyspozycji najlepszych prawników, więc bez względu na to, jak jest naprawdę, zapewne sprawę wygra. Więcej na ten temat jest tutaj.
EDIT: Sprawa została rozpoczęta już w 2004 roku. Rodzina Adriana żąda 500 milionów funtów.
AlSevdnia 16/06/2009 15:44 Adrian Jacobs? Przyznam, że nigdy o nim nie słyszałem, zapewne podobnie jak wielu z nas. No cóż, napewno zainteresowanie jego książkami wzrośnie, dobre posunięcie ze strony markentingowej, ale jednocześnie przysporzył sobie tym sporo wrogów. Według mnie o zasadności pozwu nie ma co dyskutować, oczywistym jest przecież, że jest to nadinterpretacja, mająca na celu tylko zwrócenie uwagi na książki pana Jacobsa.
Dark_dnia 16/06/2009 15:56 Emm, gdyby były to jakieś znaczące podobieństwa to rozumiem, ale te wymienione są niczym.
Willy jest czarodziejem jak Harry - wiele jest książek o czarodziejach..
Oboje zwyciężają konkurs - tyle, że Turniej Trójmagiczny to nie byle jaki konkurs -.^ trzeba wziąć pod uwagę porównanie konkursu z książki Adriana do TT.
Podróżują pociągiem - ee, to już Potterowi nie wolno do Hogwartu jechać pociągiem? Dziwne, chyba, że ja to źle rozumiem.
kasieq_HPdnia 16/06/2009 16:39 ciekaawy news.Ale co do tego gościa to mnie wukrzył !!! Zacznijmy od tego, że wiele książek opowiada o czarodziejach, którzy wygrali i o tych, którzy podróżowali pociągiejm. Gościu chce sobie tylko zrobić rozgłos, dla mnie z góry sprawa jest wygrana . Dlaczego? bo kto ma tyle kasy co Jo?? przecież ona jest bogatsza od samej królowej !!
Kamil Potterdnia 16/06/2009 16:45 cos, niebywałego. jak można Jo oskarzyc o cos takiego.
niesmiertelnyFlameldnia 16/06/2009 17:20 zadziwiające!
książek o czarodziejach jest wiele. więc każdy kto ma jakiekolwiek minimalne podobieństwo do Rowling, i napisał ja wcześniej będzie ją oskarżać ?
wygrywają konkurs tyle, że TT to nie byle jaki sobie tam konkurs.
Pociąg- czy tylko jeden autor może wykorzystać ten oto środek lokomocji w swojej powieści?
jak dla mnie oskarżenie Jo jest bezpodstawne.
Choco xddnia 16/06/2009 17:32 Powód jest durny. Kilka wątków?! Chyba coś jest nie tak. Tu chodzi o popularność, bynajmniej mi się tak wydaje. Albo o pieniądze. Zainteresowanie książkami i samym Jacobsem na pewno wzrośnie.
Cóź... w książkach dużo osób jeździ pociągiem [nawet w Polskich książkach]. Książek o czarodziejach trochę jest i chyba konkurs może wygrać każdy, prawda? A nie tylko główny bohater Adriana.
Facet pewnie jest bankrutem i próbuje jakoś zarobić pieniądze na życie xd.
Pospoliciakdnia 16/06/2009 18:31 Bezpodstawnie oskarża ją o coś takiego. To tylko małe podobieństwa...
Zresztą, mało kto słyszał o całym tym Jacobsie. Z pewnością straci swoją niby popularność, skoro oskarżył o plagiat tak utalentowaną pisarkę. :3
danio66dnia 16/06/2009 18:51 1.Temu całemu Adrianowi Jacobs wojna jest potrzebna tylko po to, by żądać kasę od J.K. Rowling. Czara Ognia już dawno wyszła, to czemu teraz się o to czepia?
2. W każdej części(prócz siódmej) Harry jeździ pociągiem, to czemu bura się o CO? [LINK]
fuertednia 16/06/2009 18:55 Dobra, facet ma kryzys, książki mu się nie sprzedały, pewnie kasa na życie mu się kończy, to piłuje się do Rowling. Pozwać ją może, ale i tak wiadomo jak wszystko się skończy; wygra Jo, bo może sobie wynająć najlepszych prawników jacy istnieją i podejrzewam, że nawet się specjalnie tym nie przejmie.
Gusiat736dnia 16/06/2009 19:54 Jezu, co on wyprawia. Myślę, że Jo jest tak rozsądną kobietą, że nigdy by czegoś takiego nie zrobiła. ważam, że ten facet to zwykły...hmmm...po prostu debil.
Powód jest durny. Kilka wątków?! Chyba coś jest nie tak. Tu chodzi o popularność, bynajmniej mi się tak wydaje.
Błagam, zapoznaj się ze znaczeniem słowa 'bynajmniej', bo bynajmniej nie jest to to samo co 'przynajmniej'.
Wiktor1168dnia 16/06/2009 20:38 Ten facet chce tylko sławy i kasy. Czara Ognia została wydana już kilka lat temu to dlaczego dopiero teraz o tym mówi?????????
niesmiertelnyFlameldnia 16/06/2009 21:13 Jak widać, to rodzina zmarłego podjęła próbę wyłudzenia odszkodowania od Jo.
Jak dla mnie jest to odrażające.
Lavendiidnia 16/06/2009 21:18 Temu facetowi tylko chodzi o kasę i popularność. I pewnie o to, żeby zniesławić J.K. Nie wiem po co mu to...
No bo to mało wiarygodne, że to prawda, skoro po tak długim czasie dopiero teraz się odzywa...
black_eyednia 16/06/2009 21:49 Boże, ludzie to maja niepokolei w głowach...
Horiondnia 16/06/2009 22:56 brak słów **** złodzieje z każdego chcą zedrzeć kase :/ 500milionów też coś szkoda że nie zarządali żeby im oddała wszystkie pieniądze
Fred-Weasleydnia 16/06/2009 23:59 HAHAHA też mi coś!! tylko kase chca wylapac! A jakby naprawde im nie chodzilo o kase to by to zglosili odrazu po wydaniu Czary!! Co za ludzie!!
Katreenadnia 17/06/2009 07:58 Jak mnie tu dawno nie było i się nie wypowiadałam, tak teraz nie wytrzymam. Nawet nie chodzi o to, że ten facet chce sobie rozsławić dzieła, czy zarobić pieniądze, bo nawet biedny nie żyje. Gratuluję mu rodzinki, która się chce dorobić na jego dziele, i to jeszcze w taki sposób. Pewnie jak przegrają sprawę, to i tak będą zadowoleni, bo wzrośnie popularność tych książek, więcej ludzi przeczyta, żeby porównać... A zyski pewnie idą na nich. Tylko szkoda mi Jo, mimo wszystko, bo to nie są jakieś rażące "zapożyczenia". Mało to czarodziejów w książkach? Mało konkursów? I to wręcz nagminne, że główni bohaterowie zwyciężają. A pomysł z pociągiem to też taki genialny jest, że już nikt poza wyżej wspomnianym panem nie mógł na to wpaść? Jak więc mogła to Jo wykorzystać?! Nie no, odlot zupełny... Ale to dobrze, bo może HP też dzięki temu trafi do większej ilości ludzi i nowych czytelników. I jestem pewna, że Jo wygra, czy ma dobrych prawników, czy nie, bo to jest tak, jakby plagiatem było pisanie o miłości, bo ktoś już o tym pisał...
weszłam sobie na tę stronę : [LINK] a tam są różne ekhm, zakładki?! magiczne więzienia, szpitale? mapy? ministerstwo? mowa węży? czy ja to źle rozumiem, czy więcej tam jest rzeczy wspólnych z Jo? Bo chyba się już pogubiłam...
Rogerdnia 17/06/2009 09:59 Widać ze rodzicom Adriana chodzi tylko o pieniadze. Jak zwykle wszystko jest na Jo.
kasieq_HPdnia 17/06/2009 10:56 no to tym bardziej zależy na kasy !!! 500 milionów funtów. piechotą nie chodzi....
Mambozzadnia 17/06/2009 11:52 500 mln??! Haha dobre sobie! Sprytny plan: wykorzystać dzieło nieżyjącego członka rodziny (czyt. nie mającego nic do gadania), założyć i wygrać sprawę, a potem leżeć do góry brzuchem i otaczać się luksusami pzez całe życie. Myślą, że im się to należy! No, naprawdę ludziom się miesza w głowach. Kiedyś w tv słyszałam, że spadkobiercy Jana Brzechwy również chcieli podać Jo do sądu, bo w "Akademii Pana Kleksa" uczniowie chodzą do szkoły magii (tak jak w Harry'm). Nie wiem co było dalej, ale wstyd dla Polski nr 1.
Paula Ddnia 17/06/2009 13:24 Czy ktoś zna, tego drugiego pisarza?? Nawet jeśli by skopiowała te watki, to dopiero teraz sobie o tym przypomnieli???!!!!
kumpelmackadnia 17/06/2009 14:35 zgadzam się z Mambozza. Co dalej? Może Jo zrzynała z Czarnoksiężnika z Krainy Oz?
Rydzuuudnia 17/06/2009 16:52 "Czyli nie ma mowy o chęci zysku"
"Rodzina Adriana rządza 500 mln dolaów"
Jedno wyklucza drugie xD
dorszdnia 17/06/2009 17:11 o czymś głupszym nigdy nie słyszałem! po prostu brak słów! na tej podstawie to wiele znanych książek jest "zgapionych"!
hermiona 713dnia 18/06/2009 14:59 Ojej! Normalnie Tragedia! (ironia) To jest po prost śmieszne. Same bzdury! Normalnie nie wierzę, że p. Rowling coś takiego mogłaby zrobić. Wiele książek ma ze sobą powiązania, a nawet te same rzeczy i sytuacje... Po porostu nie mają co robić i chcą pieniądze... Śmieszne! Jak będą tak wyszukiwali podobieństw i wszystkich bezczelnie oskarżali to nie będzie na świecie autorów książek... Co będziemy czytać???
Ulaczekdnia 18/06/2009 16:59 ta... to tak jak kiedyś czytałam jakiś artykuł, że Rowling niby zgapiła od Brzechwy, bo jego "Akademia Pana Kleksa" była też o szkole magii i ona to odgapiła... żal...
ProgramMPaweldnia 21/06/2009 17:39 Napewno jego rodzinie jest przykro że zmarł, ale czy cokolwiek warte są te kłótnie,sądy itd. między Rowling a rodziną Jacobs. Skoro On nie żyję to poco mają się kłócić o prawa autorskie. A pozatym i tak nie wieże że Rowling cokolwiek "przepisała" z książki Jacobsa.
Lepiej nie pisać o tym więcej bo to tylko marnowanie czasu.
kate66dnia 24/06/2009 21:22 zgadzam się z ProgramMPawel nie wiem co chcą przez tą klótnie uzyskać biorąc pod uwagę to, żę gościu nie żyje od ponad 10 lat
Haniadnia 25/06/2009 09:37 Pewnie chcą tylko za to kasy. Ja tam nigdy o tym gościu nie słyszałam. Zresztą Harry i tak jest lepszy...
Butelkowskidnia 25/06/2009 14:35 Jak dla mnie to kolejny bezsensowny pozew. To praktycznie niemożliwe żeby dwie książki z tej samej tematyki nie miały w sobie żadnych podobieństw. Tu na pewno chodzi tylko o pieniądze i trochę sławy. Gdyby pan Jacobs napisał tak dobrą książkę jak J.K.R to pewnie by się to nie wydarzyło ale widocznie nie miał odpowiedniego talentu, a jego rodzina nęka teraz kogoś kto naprawdę ma talent do pisania książek.
Tonkssdnia 27/06/2009 08:07 Jak można okskarżyc J.K Rowling o coś takiego ! Może nie wiedziała, że była taka książka ! A to nie przestępstwo.
Hermiona _ Grangerdnia 29/06/2009 21:58 proces bo Harry jechał pociągiem?
śmieszne
anetta92dnia 22/09/2009 20:33 prawa autorskie? Połowy książek by nie było, gdyby ich nie łamano. Rodzina przesadza, na pewno chodzi o kase
Porady prawne, Kamień Filozoficzny, Komnata Tajemnic, Więzień Azkabanu, Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, Książe Półkrwi
Emma Watson - Hermiona Granger, Rupert Grint - Ron Weasley, Gary Oldman - Syriusz Black, Alan Rickman - Snape, Daniel Radcliffe - Harry Potter